- REKLAMA -
Wydarzenia

POWIAT BOCHEŃSKI. Nowy przewodnik z gotowymi propozycjami wycieczek ZDJĘCIA

Nakładem Wydawnictwa Regis z Łapczycy ukazał się nowy przewodnik turystyczny autorstwa Pawła Bielaka „BOCHNIA I POWIAT BOCHEŃSKI – 24 WYPRAWY”. To już piąty przewodnik tego wydawnictwa poświęcony Bocheńszczyźnie.

W tej wygodnej publikacji turysta znajdzie 24 propozycje wycieczek po powiecie bocheńskim. Jest to 8 wycieczek pieszych i 16 rowerowych. Wszystkie skonstruowane są w formie pętli, a zatem miejsce początku każdej wyprawy jest jednocześnie miejscem jej finiszu. Nie znaczy to oczywiście, że przemierzania trasy nie można rozpocząć w dowolnym, wybranym przez siebie miejscu.

Wyprawy zaprojektowane są tak, aby pokazać wszystkie najatrakcyjniejsze miejsca Bocheńszczyzny. Są zatem wycieczki przez Puszczę Niepołomicką, doliny rzek – Wisły, Raby i Stradomki, ale też wyprawy przez tereny Pogórza Wiśnickiego, czy w okolice północnych obrzeży Beskidu Wyspowego.

Krajobraz ziemi bocheńskiej jest bardzo zróżnicowany i w przewodniku to bogactwo zostało ukazane. Oczywiście w publikacji nie mogły zostać pominięte zabytki, z których ziemia bocheńska słynie. Na szlaku poszczególnych wycieczek znajdują się wszystkie najważniejsze zabytki tego terenu – od Kopalni Soli Bochnia zaczynając, poprzez szereg zabytkowych kościołów i dworów, a na pięknym wiśnickim zamku kończąc.

Najwięcej, bo aż 9 wycieczek, poprowadzonych jest ze stolicy powiatu bocheńskiego – w tym dwie propozycje spacerów po samej Bochni. Trzy wycieczki poprowadzone są z Nowego Wiśnicza,  po dwie z Lipnicy Murowanej, Żegociny, Łapanowa i Mikluszowic, a po jednej z Trzciany i Kamionnej. Większość wycieczek obmyślana jest tak, aby wykorzystać gęstą na tym terenie sieć oznaczonych szlaków pieszych, rowerowych i spacerowych. Jeśli trasa wyprawy wykracza poza oznaczony szlak, autor stara się te fragmenty opisać na tyle szczegółowo, aby oszczędzić turyście niepotrzebnego błądzenia w terenie.

Najkrótsza zaprezentowana w przewodniku wycieczka ma 7 km długości, a najdłuższa 48 km. W pierwszej kolejności prezentowane są wycieczki rowerowe, a następnie piesze. By łatwiej było wybrać propozycję dla siebie, każda wycieczka opatrzona jest skrótową charakterystyką, zawierającą ogólny przebieg, długość, przewyższenia do pokonania oraz orientacyjny czas wyprawy. Są też mapki i profile wysokościowe wszystkich tras. Na tylnej, rozkładanej okładce przewodnika znajduje się poglądowa mapa powiatu bocheńskiego i okolic, która pozwoli umiejscowić każdą wyprawę w szerszym kontekście topograficznym.

Wydawca liczy, że przewodnik pozwoli mieszkańcom Bocheńszczyzny jeszcze lepiej poznać jej uroki, a turystów zachęci, by częściej tu przyjeżdżali, zachwycać się pięknem lokalnych krajobrazów i zabytków.

Publikację wsparli finansowo partnerzy projektu: Starostwo Powiatowe w Bochni, Miasto Bochnia, Miasto i Gmina Nowy Wiśnicz, Gmina Żegocina oraz Gmina Trzciana. Dla starostwa oraz dla miasta wydawnictwo przygotowało przewodniki z odrębnymi, promocyjnymi wersjami okładek.

Poniżej prezentujemy jedną z rowerowych tras opisanych w przewodniku.

Z BOCHNI DO WIŚNICZA

PRZEBIEG TRASY

• Bochnia (Plac Turka) – Kopaliny – Wiśnicz Mały – Stary Wiśnicz – wiśnicki zamek – „Koryznówka” – kościół w Starym Wiśniczu – Brzeźnica – Bochnia
  • Długość trasy – 21,5 km
  • Czas przejazdu – ok. 2,5 h
  • Stopień trudność – trasa średnia
  • Przewyższenia do pokonania – 480 m

Wyruszamy z Placu Turka w centrum Bochni i ulicami Górską i Sienkiewicza wspinamy się w okolice wzniesienia Uzbornia (246 m n.p.m.). Dalej ulicami Sądecką i Widok docieramy do liczącej kilka kilometrów ul. Kurów. Już od Sądeckiej będzie nam towarzyszył szlak niebieski pieszy. Opuścimy go dopiero na rozwidleniu dróg, po przejechaniu ok. 3 km ulicą Kurów. Rozwidlenie jest dość charakterystyczne i znajduje się ok. 300 m za skrzyżowaniem ulic Kurów i Bujaka.

Na rozwidleniu skręcamy w prawo – cały czas jadąc stromo pod górę. Po około kilometrze wspinaczki dotrzemy do skrzyżowania z drogą powiatową w Kopalinach. Znajduje się ona na charakterystycznym łuku drogi. Skręcamy tam w lewo i przez Wiśnicz Mały docieramy szybko do Starego Wiśnicza. Tam na niezbyt wyraźnym skrzyżowaniu (200 m za mostkiem na małym potoku) skręcamy w wąską drogę prostopadle w prawo. Jedziemy nią ponad kilometr, by na skrzyżowaniu, na którym pojawiają się oznakowania szlaków niebieskiego pieszego i czerwonego rowerowego pojechać na wprost.

Po około 100 m dojedziemy do drogi powiatowej. Skręcamy na nią w lewo, a zaraz potem, bo po około 50 m, w prawo – zgodnie z oznaczeniami szlaku niebieskiego pieszego. Tą drogą po kilkuset metrach dotrzemy na zamek w Wiśniczu, który koniecznie trzeba odwiedzić. Spod zamku ruszamy w dalszą drogę. Z przyzamkowego parkingu udajemy się drogą asfaltową w górę, by niebawem (po 100 m) minąć  z lewej piękny drewniany dworek, w którym mieści się Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka”.

Oczywiście również warto je odwiedzić. Jadąc dalej w górę z prawej miniemy zakład karny, mieszczący się w dawnym zabytkowym klasztorze karmelitów bosych. Około pół km za tym obiektem dotrzemy do skrzyżowania, na którym skręcamy ostro w lewo. Zaczynamy zjazd w stronę centrum Starego Wiśnicza, gdzie znajduj się między innymi piękny, zabytkowy kościół pw. św. Wojciecha BM. Po minięciu go szybko docieramy do skrzyżowania z drogą powiatową. Skręcamy w prawo, by po 400 metrach opuścić tę drogę, skręcając w lewo. Po 200 metrach dotrzemy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo. Wjedziemy na drogę prowadzącą do Brzeźnicy.

Po ponad 2 km dotrzemy do skrzyżowania z drogą biegnącą brzegiem lasu. Skrzyżowanie pokonujemy na wprost, wjeżdżając w drogę biegnącą przez las (są przy niej oznaczenia czerwonego szlaku rowerowego). Długim zjazdem docieramy do centrum Brzeźnicy, gdzie warto obejrzeć tamtejszy drewniany kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Przy kościele skręcamy w lewo w drogę powiatową, którą po ok. 4 km dotrzemy do Bochni. By dotrzeć do centrum, trzymamy się przez długi czas ul. Brzeźnickiej, a następnie ulicami Floris i Kościuszki dotrzemy do Rynku, a stamtąd łatwo do punku startowego.

Na trasie warto zobaczyć

Zamek w Wiśniczu, Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka”, kościół pw. św. Wojciecha BM w Starym Wiśniczu, kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Brzeźnicy

Na prezentację nowego przewodnika oraz innych ciekawych publikacji Wydawnictwa Regis zapraszamy w piątek 16 czerwca na stoisko GALERII KOPALNIA SZTUKI BOCHNIA, gdzie z okazji ŚWIĘTA ULICY BIAŁEJ Wydawnictwo przygotowało do każdego przewodnika GRATISOWE MAPY.

Zapraszamy i do zobaczenia na szlaku…