W Brzesku ponownie zaatakowali oszuści działający metodą „na prokuratora i policjanta”. 72-latek, przekonany, że ratuje swoje oszczędności, wysłał przelewem ponad 20 tys. złotych. Apelujemy o ostrożność.
Kilka dni temu 72-letni mieszkaniec Brzeska odebrał telefon od mężczyzny podającego się za „prokuratora”, który przekazał mu, że jego pieniądze są zagrożone. Zmyśloną historię miał potwierdził drugi z mężczyzn podający się za „policjanta”. Obaj przekonali seniora do wypłaty środków z banku oraz dokonania przelewu na podane przez nich dane. Dzięki temu jego oszczędności miały być „bezpieczne”. Tymczasem 72-latek stracił ponad 20 tys. złotych. Kiedy zorientował się, że został oszukany i jego pieniądze przepadły, zgłosił sprawę policjantom z Brzeska
Pamiętajmy, że w przypadku osób, które telefonicznie podają się za policjantów bądź członków rodziny lub proszą o przekazanie danych osobowych, bankowych lub pieniędzy przez osoby pośredniczące, należy każdorazowo najpierw weryfikować uzyskane przez telefon informacje. Do kontaktu należy wykorzystywać wyłącznie znane nam numery telefonów, a nie numery podane przez osobę dzwoniącą. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.
Apelujemy, zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- należy zachować ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.