W 2020 roku pomimo pandemii Browar Okocim rozwijał się stabilnie, finalizował inwestycje w instalację biogazową w oczyszczalni ścieków oraz instalację de-alkoholizującą, tworzył innowacje piwne, rozwijając ofertę piw 0,0%. Marka OKOCIM jest doceniana za wysoką jakość oferowanych piw.
Pandemia, rynek piwa i trendy konsumenckie w 2020
Pandemia, liczne obostrzenia w działalności sektorów powiązanych
z piwowarstwem, a także podwyżka akcyzy o 10 proc. na początku 2020 zaowocowały spadkiem sprzedaży piwa w 2020 roku w Polsce, zwłaszcza w segmencie alkoholowych lagerów.
Wartościowo rynek urósł o 3,1 proc. i jest to efektem wzrostu średniej ceny piwa na rynku związanej z podwyżką akcyzy, wyższymi kosztami produkcji w tym surowców i energii oraz wzrostem kosztów pracy. Średnia cena piwa rośnie od dłuższego czasu, przeciętnie o 20 gr/rocznie, co oznacza, że na koniec 2020 r. była ona aż o 8 proc. wyższa niż na początku 2019 r.
Pomimo trudności na rynku, utrzymał się wzrost segmentu piw bezalkoholowych.
Kategoria piw bezalkoholowych w 2020 roku przekroczyła symboliczny próg miliarda złotych wartości sprzedaży. Obecny udział wartościowy piw 0% w całej kategorii wynosi 5,7 proc., w porównaniu do 4,7 proc. w 2019 roku. Segment piw bezalkoholowych jest obdarzony największym potencjałem do dalszego rozwoju.
Spośród piw 0,0% najdynamiczniej rozwijają się piwa bezalkoholowe smakowe – wzrost w 2020 vs 2019 o 34 proc, następnie bezalkoholowe lagery +13 proc.
Pandemia – nowa rzeczywistość działania biznesu
Pandemia zaskoczyła wszystkich, zmuszając do sprawnego wprowadzenia zmian w organizacji biznesu.
– W Carlsberg Polska i w naszych browarach priorytetem było bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Natychmiast wprowadziliśmy podwyższone reżimy sanitarne i dodatkowe zabezpieczenia oraz procedury aby zapewnić bezpieczne miejsca pracy i utrzymać ciągłość biznesu – podkreśla Michał Napieracz, dyrektor Browaru Okocim.
W pandemii Carlsberg Polska starał się też wesprzeć lokalne społeczności w okolicach browarów i pomóc swoim klientom, szczególnie z gastronomi.
– W porozumieniu z lokalnymi władzami zdecydowaliśmy, że najlepszą pomocą będzie ufundowanie szpitalom sprzętu potrzebnego do walki z pandemią, który przyda się też mieszkańcom po jej zakończeniu. Przekazaliśmy po 200 tys. złotych każdemu z trzech szpitali zlokalizowanych w miastach, w których mamy browary – dodaje Michał Napieracz.
„Liczy się dobry skład” – marka Okocim w 2020
Marka Okocim w 2020 roku ma nadal mocną pozycje na rynku piwa, znaczące wzrosty wartości i wolumenu zanotował Okocim Jasne Okocimskie 0,0% oraz Okocimskie radlery 0,0%.
W 2020 marka przeprowadziła nową odsłonę ogólnopolskiej kampanii reklamowej z udziałem młodego pokolenia brzeskich piwowarów pod hasłem „Liczy się dobry skład”. Przygotowano również nowe spoty TV dla Okocimskich Radlerów, w tym wariantów o zerowej zawartości alkoholu.
Marka wprowadziła dwa nowe smaki wariantów 0,0% oraz jeden alkoholowy. Dodatkowo pod koniec 2020 na rynek trafiła limitowana edycja 15 tysięcy butelek piwa Okocim Mistrzowski Porter Sherry Oloroso Barrel Aged. Uwarzony w 2017 roku porter, po długim procesie klasycznego leżakowania został zamknięty w dębowych beczkach po hiszpańskim winie na 17 miesięcy. Piwo wzbogaciło się o najlepsze cechy wina Oloroso oraz aromat dębiny.
Ceniona jakość okocimskich piw
Jak co roku piwa z Browaru Okocim zostały wysoko ocenione za doskonałą jakość. Z nagród warto wymienić:
- Brąz European Beer Star 2020 dla Okocim Mistrzowski Porter,
- Złoto Chmielaków Krasnostawskich dla Okocim Jasne Okocimskie i Okocim Radler Arbuz z melonem
- Srebro Chmielaków Krasnostawskich dla Okocim OK i Okocim Radler z Limonką
- Złoto Chmielaków Krasnostawskich dla Okocim 0,0%
- Perły Rynki Wiadomości Handlowych dla Okocim Radler Cytryna 0,0% i Wiśnia0,0%
- Złoty Paragon dla Somersby Mago & Lime
Browar Okocim – inwestycje, innowacje, ochrona środowiska
Rok 2020 to przede wszystkim rok organizacji pracy w warunkach pandemii, co jednak nie zatrzymało i nie spowolniło działań rozwijających Browar. Wielkim krokiem naprzód, pozwalającym całej firmie Carlsberg Polska odpowiedzieć na rosnące zainteresowanie piwami 0,0% jest inwestycja w instalację de-alkoholizującą. Zacznie ona działać na pełnych obrotach w kwietniu 2021. Kolejną ważną inwestycją jest instalacja biogazowa dla oczyszczalni ścieków w Brzesku, dzięki której browar zmniejszy swój ślad węglowy i wpłynie na poprawę jakości powietrza.
W 2020 roku Browar Okocim obchodził rocznicę 175-lecia istnienia. Ze względu na pandemię z wielu zaplanowanych atrakcji udało się zrealizować wystawę fotograficzną. Archiwalne i współczesne zdjęcia, w tym obecnych pracowników browaru były pokazywana mieszkańcom Brzeska na rynku miasta oraz w pobliżu Miejskiego Ośrodka Kultury i Biblioteki w Brzesku.
Browar Okocim nadal nie dysponuje pozwoleniem na budowę mostu i połączenia browaru z obwodnicą Brzeska. Jest to związane z przedłużającymi kwestiami formalnymi po stronie instytucji państwowych.
Browar Okocim przykłada wiele uwagi i starań do kwestii ograniczania swojego wpływu na środowisko – zgodnie z celami grupowego programu zrównoważonego rozwoju Together Towards Zero. W 2020 roku zmniejszono zużycie:
Bezpieczeństwo pracy jest niezmiennie na szczycie zainteresowania dyrekcji Browaru Okocim i zarządu Carlsberg Polska i jest regularnie monitorowane. W 2020 roku zmniejszyła się liczba wypadków ze zwolnieniem lekarskim z dwóch w 2019 do jednego w 2020, licząc pracowników i podwykonawców. Wypadki bez zwolnienia lekarskiego wzrosły z jednego do dwóch.
– W 2020 poświęciliśmy dużo uwagi i wysiłków, aby mimo pandemii i utrudnień wynikających z dodatkowych obostrzeń, utrzymać ciągłość działania i rozwijać się. Dużym sukcesem jest dla naszego zespołu sprawne uruchomienie instalacji de-alkoholizującej oraz stworzenie instalacji na biogaz w naszej oczyszczalni ścieków.
– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować zespołowi Browaru Okocim za wspaniałą postawę. W tym trudnym czasie nie tylko dostosowaliśmy się szybko do wyśrubowanych zasad sanitarnych, zmienionych zasad pracy, aby chronić siebie nawzajem i swoich najbliższych, ale również wspólnie, z ogromnym zaangażowaniem energią i dużą skutecznością utrzymać ciągłość produkcji oraz zrealizowaliśmy plany – podkreśla dyrektor Browaru.