- REKLAMA -
- REKLAMA -
Kultura

W czwartek kolejny film w ramach DKF. Tym razem „O nieskończoności” Roya Anderssona

- REKLAMA -

9 września (o godz. 19.00) w ramach działalności DKF „Maciste” obejrzymy „O nieskończoności” – ostatnie dzieło filmowe Roya Anderssona – szwedzkiego reżysera znanego choćby z obrazów „Pieśni z drugiego piętra” czy „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”.

Andersson nie prosi, byśmy się śmiali bądź litowali nad jego bohaterami. Zachęca nas raczej do zastanowienia się nad ich sytuacją i odniesienia jej do naszych doświadczeń. /Xan Brooks, Guardian/

„O nieskończoności” jest głęboko humanistycznym filmem, w którym reżyser kolejny raz kontempluje nasze życie, składające się z małych, niby przypadkowych momentów. W każdym z nich znajduje coś niezwykłego. Takich twórców w dzisiejszym kinie jest naprawdę niewielu. /Radek Folta, Moviesroom.pl/

Bunkier Hitlera, gabinet psychiatry, zniszczona wojną Kolonia, miejska ulica czy niepozorna ławka na wzgórzu. Przenosząc akcję swojego nowego filmu do tak różnych miejsc, Roy Andersson odważnie miesza ze sobą porządki –  przeszłość ze współczesnością, jawę ze snem, surrealizm z prozą dnia codziennego.    

Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?       

Roy Andersson w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze są znane z jego poprzednich filmów, z „Trylogią absurdu” na czele – surrealizm, melancholię, humor, nonsens, pozostając w tym – co ważne – niezmiennie oryginalny.

Roy Andersson – urodził się w 1943 roku w Göteborgu. W 1969 roku ukończył szwedzką szkołę filmową, a rok później zrealizował swój fabularny debiut „Historię miłosną”, która przyniosła mu cztery nagrody na festiwalu filmowym w Berlinie. Po nakręceniu drugiej fabuły „Giliap” zrobił sobie długą przerwę od kina, znakomicie odnajdując się na rynku reklamowym, gdzie był wielokrotnie nagradzany. Jego kariera w branży reklamowej pozwoliła mu w 1981 roku założyć w Sztokholmie Studio 24, gdzie mógł rozwijać swój unikalny styl. Krótkie metraże, takie jak „Something Happened” czy „World of Glory”, zdobywały cenne laury na festiwalu w Clermont-Ferrand. W 2000 roku pokazał w Cannes pierwszą część „Trylogii absurdu” – „Pieśni z drugiego piętra”, które przyniosła mu Nagrodę Specjalną Jury. Środkową częścią trylogii był film zrealizowany siedem lat później „Do ciebie, człowieku”. W 2009 roku miał swoją wystawę w nowojorskim MoMA. W 2014 roku domknął „Trylogię absurdu” filmem „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, który przyniósł mu najwyższy laur festiwalu w Wenecji. To miejsce dla niego szczególne, gdyż za pokazywany tam w 2019 roku „O nieskończoności” doceniony został Srebrnym Lwem dla najlepszego reżysera.

Filmografia:

  • 2019 O nieskończoności/ About Endlessness
  • 2014 Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
  • 2007 Do ciebie, człowieku / You, the Living
  • 2000 Pieśni z drugiego piętra / Songs from the Second Floor
  • 1991 World of Glory (kr.m.)
  • 1987 Something Happened (kr.m.)
  • 1980 Tryggare kan ingen vara (kr.m.)
  • 1979 Så fruktansvärt onödigt
  • 1975 Giliap
  • 1970 Historia miłosna / A Swedish Love Story
  • 1969 Lördagen den 5.10
  • 1968 Hämta en cykel (kr.m.)
  • 1968 Den vita sporten (dok.)
  • 1967 Besöka sin son (kr.m.)

———-

O NIESKOŃCZONOŚCI /2019/

  • 9 września /czwartek/ 2021, godz. 19.00
  • Kino Regis, ul. Regis 1
  • Bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
  • Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury
  • Działalność “DKF Maciste” współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Kliknij i dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Góra