Artykuł partnerski

Nie bój się wyróżnić na tle konkurencji – postaw na osobowość marki!

Firma firmie nierówna. Przedsiębiorcy różnie podchodzą do swoich biznesów. Jedni tworzą dobrej jakości produkty i usługi, świetnie zaspokajają potrzeby konsumentów, ale z drugiej strony nie robią nic poza tym. Drugi rodzaj firm to taki, który może pochwalić się wyrazistą osobowością. Klienci uwielbiają takie marki i są w stanie pokochać je za to, co sobą reprezentują. Szybko obdarzają je zaufaniem, ponieważ widzą zaangażowanie w tworzenie nie tylko produktów, ale też w dostarczanie wiedzy, unikalnych doświadczeń. Marki te często wchodzą w otwarty dialog z klientem. Sprawdź, czym dokładnie jest osobowość marki, jak można zapracować na taką osobowość oraz z jakimi korzyściami spotka się taka firma?

Czym jest osobowość marki?

Osobowość marki, jak sama nazwa może nam zasugerować, to pojęcie silnie związane z człowiekiem. Ludzka osobowość to swego rodzaju właściwość, która stanowi podstawę pod różnice w charakterze, w zachowaniu. Nie da się ukryć, że każdy człowiek, mimo swoich podobieństw, jest różny od drugiego. Na osobowość składają się wiek, charakter, temperament, płeć, role społeczne czy upodobania. 

W najprostszych słowach, mówiąc o osobowości marki, możemy powiedzieć, że jest to jej unikalny charakter, inny, niż podobnych firm czy przedsiębiorstw. Marka może być przyjazna, delikatna, poważna, silna, kompetentna czy przebojowa. 

Jeniffer Aaker przygotowała Skalę Osobowości Marek. Znajdziemy w niej takie osobowości, jak marka przyjazna (np. Ikea, Coca-Cola), silna (np. Old Spice, Harley Davidson), solidna (np. Microsoft) czy stylowa (np. Bentley, Chanel). 

12 wzorców, z których można korzystać podczas tworzenia osobowości marki

By skutecznie określić typ osobowości marki, można bazować na dwunastu archetypach. Oto one:

  • Bohater – wojownik pełen siły, odwagi, energii, nie poddaje się nigdy, przykłady: firmy sportowe, np. Nike, Adidas;
  • Buntownik – nie boi się własnego zdania, rzuca wyzwanie przeciwnikom, jest oryginalny, przykłady: Marlboro, Harley-Davidson;
  • Czarodziej – sprawia, że klient przeżywa coś w sposób niezwykły, bez większego kłopotu przenosi w inny świat, przykłady: RedBull;
  • Dusza towarzystwa – poczucie humoru, uśmiech, radość, a czasem nawet postać showmana to charakterystyczne cechy tego konkretnego archetypu, przykłady: Fanta, Virgin, Skittles;
  • Kochanek – nadrzędnym celem marek kreujących się wg. archetypu kochanka jest sprawianie przyjemności, do charakterystycznych cech zaliczymy umiejętności uwodzicielskie, wodzenie na pokuszenie, przykłady: Lindt, Alfa Romeo;
  • Kreator – chce zostawić coś po sobie, tworzy piękno, wyraża siebie przez tworzenie innowacyjnych rozwiązań, dodaje wartość, przykłady: firmy wizjonerów takich, jak Elon Musk, Steve Jobs;
  • Mędrzec – zamiłowanie do badań, bycie autorytetem w dziedzinie czy wiarygodność to cechy charakterystyczne dla tego archetypu, przykłady: IBM (doradzi w tematach technologicznych), Dr Irena Eris (powie, jak prawidłowo zadbać o cerę);
  • Niewinny – do cech zaliczymy odpowiedzialność społeczną, ogólną dobroć, dbałość o środowisko naturalne, taka osobowość przeniesie klienta do beztroskiego dzieciństwa, pierwszego zakochania się, sentymentu, przykłady: Dove, Walt Disney;
  • Odkrywca – miłośnik poznawania świata, ryzyka, zwalczania nudy, odkrywania nowych rzeczy, przykłady: Jeep, Old Spice;
  • Opiekun – troskliwość, gwarancja bezpieczeństwa to cechy charakterystyczne, takie wrażenie kreują głównie marki ubezpieczeniowe, ale nie tylko, przykłady: Gerber, Pampers, Volvo;
  • Towarzysz – sympatyczna, silna marka, może trwać przy kliencie niezależnie od pory dnia czy roku, przykłady: Ikea, Żabka;
  • Władca – rządzi twardą ręką, ma ugruntowaną pozycję, kojarzona z ekskluzywnością, prestiżem, przykłady: Dior, Chanel.

Korzyści płynące z posiadanie osobowości marki

Wypracowana osobowość marki oraz nazwa firmy to istotne aspekty, które zwracają uwagę. Jeśli chcemy stworzyć długoletni, dobrze prosperujący biznes, który rezonuje z konsumentami, klientami i kontrahentami, warto się do tego przyłożyć. Takie podejście generuje sporo korzyści, np: wyróżnienie na tle konkurencji, ograniczenie łatwej podróbki, zwiększona sprzedaż czy wyznaczenie kierunków działań marketingowych.

Góra