Przez osiem miesięcy w trzech krajach partnerskich (Polska, Niemcy, Hiszpania) w placówkach instytucjonalnej pieczy zastępczej odbywały się cotygodniowe sesje grania w wybrane przez specjalistów gry planszowe. Ranking 20 gier został opracowany pod kątem maksymalnego wspierania rozwoju umiejętności społecznych, emocjonalnych i intelektualnych. Sesje prowadzone były przez wykwalifikowaną kadrę Mistrzów Gry, rekrutującą się z pracowników różnorodnego typu placówek.
Ze wszystkich raportów składanych z każdej sesji zespół badawczy Liberi (Uniwersytet w Gironie, Katalonia, Hiszpania) prowadzony przez dr Carme Monserrat wyciągnął fascynujące dane dające obraz zmian, jakie dzieją się w życiu młodzieży przebywającej w pieczy zastępczej pod wpływem programu regularnego grania w gry “bez prądu”. Wśród najbardziej rzucających się w oczy zmian jest lepsza ocena możliwości podopiecznych przez kadrę regularnie zaangażowaną w granie z nią. Wskazuje to na nieocenioną siłę wzmacniania relacji, jaką daje wspólne zasiadanie do planszy z intencją miłego spędzenia czasu. Podczas gry poznajemy się lepiej, możemy zaobserwować mocne strony naszych współgraczy i przeżywamy wiele zbliżających nas chwil.
Kordynacją działań w Polsce zajmowała się Fundacja Samodzielni Robinsonowie. Polskie placówki w których odbywały się sesje grania to:
(województwo łódzkie)
- MOS nr 3 w Łodzi
- Świetlica “Anielisko” w Łodzi
- Dom Dziecka “Słoneczko” w Tomaszowie Mazowieckim
(województwo pomorskie)
- Wehikuł Usamodzielnienia obejmujący młodzież z Gdańska i Kościerzyny
(województwo małopolskie)
- Dom Dziecka “Azymut” i “Perspektywa” w Bochni
(województwo mazowieckie)
- ZPOW nr 3 w Warszawie
W ramach prac powstały trzy publikacje dostępne nieodpłatnie na stronie projektu. “Przewodnik po 20 najlepszych grach” przyda się każdej osobie pracującej z młodzieżą, oferuje on bowiem kompilację informacji na temat gier wskazanych przez ekspertów jako najbardziej wszechstronnie rozwijających. “Podręcznik Mistrza Gry” jest wspaniałą inspiracją dla każdej osoby, która chce organizować spotkania planszówkowe we wspierającej i radosnej atmosferze i potrzebuje uporządkowanej wiedzy na ten temat. “Raport” ukazuje pasjonujące dane uzyskane podczas projektu, pokazujące złożoność całego przedsięwzięcia i niezliczone perspektywy możliwych analiz.
Już teraz powstają plany kontynuacji programu w oparciu o wiedzę i doświadczenie zdobyte w toku działań projektowych. Z niecierpliwością oczekujemy informacji o nowych inicjatywach walczących o przywrócenie zabawie i odpoczynkowi należne miejsce wśród podstawowych praw dziecka.