- REKLAMA -
- REKLAMA -
Wydarzenia

Radni BWS domagają się unieważnienia uchwały o podniesieniu stawek za odbiór śmieci. Interweniują w Regionalnej Izbie Obrachunkowej!

- REKLAMA -

Klub radnych Bocheńskiej Wspólnoty Samorządowej nie odpuszcza. Radni wysłali do RIO w Krakowie pismo, w którym domagają się stwierdzenia nieważności uchwały podnoszącej stawki za odbiór śmieci w Bochni. Uchwałę w tej sprawie podjęto podczas poprzedniej sesji RM w Bochni.

3 grudnia RM w Bochni zdecydowała o wzrośnie opłaty za odbiór śmieci w Bochni. Nowe stawki wejdą w życie 1 stycznia. Za odbiór śmieci mieszkańcy Bochni będą płacić 29,50 zł. Do tej pory płacili 24 złote. Za przyjęciem nowych stawek głosowało: 9 radnych, 5 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.

Pisaliśmy o tym TUTAJ

Z wprowadzeniem nowych stawek nie chcą pogodzić się radni BWS, którzy głosowali przeciwko tej uchwale.

– Nasze propozycje aby nie podwyższać obowiązującej dotąd stawki tzw. opłaty śmieciowej, ze względu na trudną sytuację finansową większości społeczeństwa w związku z pandemią,  zostały odrzucone. Pomijając nawet obecną sytuację społeczną, uważamy że stawka opłaty została przygotowana nierzetelnie a organ wykonawczy samorządu miasta Bochni nie zadbał należycie o utrzymanie lub nawet obniżenie tej stawki (brak aktualnych deklaracji śmieciowych, niepowiększenie bazy sprzętowej dla BZUK aby ta firma komunalna mogła SAMODZIELNIE obsługiwać miasto) – podkreśla radny Jerzy Lysy.

Pełna treść pisma, który trafił do RIO w Krakowie:

Działając w imieniu własnym oraz Radnych Damiana Słoniny i Janusza Możdżenia , tworzących  w Radzie Miasta Bochnia  Klub  Radnych Bocheńska Wspólnota Samorządowa wnoszę  o:

A. stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miasta Bochnia nr XXVI/241/20 z dnia 3 grudnia 2020 r w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty, określenia stawki opłaty podwyższonej oraz zwolnień z części opłaty

B. przeprowadzenie kontroli doraźnej dotyczącej aneksowania poprzedniej umowy na odbiór odpadów , postępowania przetargowego sprzed 3 lat  , treści specyfikacji  oraz umowy nr ZP.272.35.2017 z 22.12.2017 r.  (obowiązującej do 31.12.2020 r) z Wykonawcą usług w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami szczególnie w zakresie – w naszej opinii – kuriozalnej ugody sądowej nr ICo 141/19 z 26.03.2019 r  zawartej z Konsorcjum tworzonym przez spółkę komunalną BZUK Bochnia sp.z o.o  oraz przedsiębiorstwo prywatne EKOMBUD.

C. przeprowadzenie kontroli z aktualnego postępowania przetargowego na „usługi śmieciowe” w 2021 r , w którym wyłoniono Wykonawcę  – to samo Konsorcjum co poprzednio.

1.W przedmiotowej Uchwale RM Bochnia z 3.12.2020 r przyjęto metodę opłaty na 1 mieszkańca zamieszkującego nieruchomość.  Metoda ta wymaga więc precyzyjnego ustalenia ilości mieszkańców, którzy korzystają z usług zlecanych przez gminę w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami.

Jednakże radnym nie przedstawiono aktualnych tzw. deklaracji śmieciowych. Ostatnie deklaracje   w zakresie ilości osób faktycznie zamieszkujących gospodarstwa domowe  i produkujących odpady  były zbierane jeszcze w 2018 r (!) , tj. przed poprzednim przetargiem na odbiór odpadów.  A  zarazem przed wybuchem pandemii, która w sposób istotny zmieniła sposób życia, nauki  i pracy wielu mieszkańców miasta . Tak więc należy przypuszczać , że jest to ilość nieaktualna w obecnej sytuacji społecznej. Różnica miedzy ilością osób zamieszkujących Miasto Bochnia a ilością deklaracji wynosi aż 4998 (liczba mieszkańców 29 718- liczba deklaracji 24700), czyli aż 17 %. Aktualnie obowiązująca umowa wygasa 31.12.2020r.

 Do ustalania opłaty śmieciowej zgodnie z art.6 ust.1 pkt. 1 z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, organ stanowiący przy ustalaniu stawki bierze pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę.

Mimo znacznej różnicy ilości mieszkańców a ilością złożonych deklaracji oraz możliwości ich weryfikacji, która istnieje od września 2020r  Urząd Miasta w Bochni przeprowadził jedynie 50 kontroli. Pomimo apeli radnych, którzy argumentowali konieczność przeprowadzenia kontroli wynikających chociaż by z faktu wprowadzenia zdalnych zajęć dla studentów oraz zamknięcia niektórych branży w wyniku pandemii i powrotu pracowników z zagranicy,  burmistrz nie zrobił nic, aby ten problem rozwiązać.

2.Na terenie Bochni działa ok. 3000 firm, z czego tylko ok. 400 ma podpisane umowy na odbiór odpadów –  poważna część z nich  odpady produkcyjne oddaje  jako śmieci powstałe w zamieszkiwanych domostwach.  Ta sprawa w trakcie 2,5 roku trwania obecnej umowy nie została nawet w niewielkim stopniu skontrolowana i wyjaśniona.

3. Na podstawie faktów opisanych w pkt. 1 i 2 naszego pisma widać, że Organ Wykonawczy nie dopełnił zasady rzetelności i staranności w przyjmowaniu danych , chociaż wykazana dysproporcje rzutują bezpośrednio na wysokość tzw.  opłaty śmieciowej.

4.  W jesieni br zostały przeprowadzone 2 przetargi na odbiór odpadów. W pierwszym została podana ilość 8 tys. ton, jednakże ze względu na zbyt wysokie kwoty zaproponowane przez firmy przetarg unieważniono. Do drugiego przetargu  przyjęto już  7 tys. ton.- co potwierdza, że Urząd nie dysponuje także  rzetelnymi danymi dotyczącymi ilości odpadów. Nasuwają się też pytania : Co z tysiącem ton, które stanowi różnicę miedzy poszczególnymi przetargami? Czy miasto zostanie z problemem i koniecznością zmiany stawek w ciągu roku? Czy celowe zawyżenie ilości odpadów nie  było działaniem na szkodę miasta, a w konsekwencji – mieszkańców, którzy pokrywają koszty gospodarowania odpadami komunalnymi.

Powyższe zastrzeżenia świadczą , że wskutek przy ustalaniu  tzw. opłaty śmieciowej doszło do rażącego naruszenia prawa – Ustawy  o utrzymaniu czystości (…).

5.Wprowadzenie ulgi 1 zł  dla osób, które we własnym zakresie kompost jest działaniem „na oślep” , pozbawionym precyzyjnej podstawy liczbowej . Podczas gdy co najmniej 20% wszystkich odpadów na peryferyjnych osiedlach mieszkaniowych stanowią odpady biodegradowalne, ulga powinna wynosić min 5zł . W konsekwencji – mniejsza byłaby ilość odpadów podlegających wywożeniu a tym samym – mniejsza cena usługi w przetargu. Organ Wykonawczy dodatkowo nie zadbał więc także o oszczędność i gospodarność w wydatkowaniu publicznych pieniędzy.

 Przewodniczący Klubu Radnych BWS Jerzy Lysy

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Avatar

    Bochnianin

    29 grudnia 2020 godzina 14:34

    Brawo Jerzy Lysy tak trzymać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Góra