Z danych GUS wynika, że gm. Bochnia jest „średniakiem” – mówił Jan Truś, kandydat na wójta gminy Bochnia podczas konferencji prasowej zorganizowanej dziś na przeciw budynku Urzędu Gminy Bochnia.
Przekazane podczas konferencji dane pochodzą z tworzonego każdego roku rankingu gmin Małopolski (objętych badaniem 179 gmin).
Ranking to inicjatywa, którą
od 2010 roku realizuje Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i
Administracji we współpracy z Urzędem Statystycznym w Krakowie. Celem
przedsięwzięcia jest wyłonienie i promowanie gmin wyróżniających się pod
względem rozwoju społeczno-gospodarczego.
–W ubiegłorocznym rankingu, który jest podsumowaniem danych za 2022 rok gmina Bochnia zajęła 57 miejsce w Małopolsce i 5 w powiecie bocheńskim, środkowe – a więc nie jakiś lider . Jaką rzeczywiście potęgą inwestycyjną jest Gmina Bochnia w Małopolsce, w odniesieniu do innych samorządów naszego województwa? Średnioroczne wydatki majątkowe inwestycyjne budżetów gmin na 1 mieszkańca w latach 2020–2022 w Gminie Bochnia wyniosły 712,02 zł – co w zestawieniu daje 133 miejsce (ostatnie w powiecie bocheńskim) – mówił Jan Truś.
A co z doświadczeniem wójta w pozyskiwaniu i realizacji środków unijnych, czym szczycił się w poprzednich kampaniach? – pytał retorycznie kandydat na wójta.
Średnioroczne środki z Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegające zwrotowi na finansowanie programów i projektów unijnych stanowiące dochód budżetów gmin na 1 mieszkańca w latach 2020-2022 dla Gminy Bochnia zamykają się liczbą 110,32 zł – co w ogólnym rankingu daje 142 miejsce w Małopolsce, zaś 8 – przedostatnie miejsce w powiecie bocheńskim – zapewniał Jan Truś.
Według rankingu gmin Małopolski udział środków przekazanych organizacjom pozarządowym i innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego w wydatkach bieżących budżetów gmin w 2022 roku dla Gminy Bochnia wyniósł 0,15 % – co dało 165 miejsce w Małopolsce i 8 – przedostatnie w powiecie, a w 2020 roku wskaźnik wynosił 0,13 % – 161 miejsce (ostatnie miejsce)
Jan Truś przedstawił także analizę kosztów zarządzania Gminą Bochnia – również w porównaniu z innymi samorządami. Dane, pochodzą ze stron internetowych urzędów, są dokumentami ogólnie dostępnymi, zamieszczonymi w Biuletynie Informacji Publicznej. Na podstawie złożonych tam oświadczeń majątkowych za rok 2022, powstał niniejszy ranking. Przedstawione kwoty, stanowią łączne wynagrodzenia wójtów lub burmistrzów, ich zastępców, skarbników gmin i sekretarzy.
Gmina miejsko-wiejska Niepołomice, w której na roczne wynagrodzenia 5-osobowego zarządu (burmistrz, 2 zastępców, sekretarz i skarbnik) – przeznacza się łączną kwotę – 933 342 zł. Miasto Bochnia, gdzie mamy również pięcioosobowy zarząd – 925 261 zł. Gmina miejsko-wiejska: Brzesko – 833 529 zł. Gmina miejsko-wiejska: Miechów – 605 290 złGmina wiejska: Zielonki – 772 567 zł. Gmina Bochnia: 1 049 828 zł – wyliczał kandydat na wójta.
W uchwale z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Bochnia na lata 2014-2020, można zobaczyć zaplanowaną kwotę długu w 2014 roku, w wysokości 6.922.105,00 zł. (19 421 mieszkańców = 356 zł). 10 lat później, w uchwale z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Bochnia na lata 2024-2035, kwota długu w 2024 r. wynosi już 66.000.000,00 zł. (20 227 mieszkańców = 3 262 zł) – wyliczał Jan Truś.
To prawie dziesięciokrotny wzrost kwoty zadłużenia! W porównaniu tylko do ubiegłego roku planowany wzrost wynosi aż 21 milionów (z 45 000 000).
