Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową, która określa nowy przebieg drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza. Otwiera to drogę do sporządzania projektów budowlanych i w przyszłości, budowy Sądeczanki w nowym przebiegu. Planowana droga będzie drogą krajową klasy GP o przekroju 2×2 z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
Tę dobrą wiadomość przekazano podczas konferencji prasowej, która odbyła się w sobotę w Brzesku. Wzięli w niej udział Stanisław Bukowiec – wiceminister infrastruktury, Maciej Ostrowski – dyrektor oddziału GDDKiA w Krakowie oraz Rafał Rostecki – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie . W wydarzeniu byli obecnie też również samorządowcy: prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel oraz burmistrz Brzeska Tomasz Latocha.
-To wielki dzień dla regionu, który otwiera możliwość prac nad projektami budowlanymi nowej Sądeczanki. Musi ona powstać w zgodzie z oczekiwaniami samorządów i w porozumieniu z mieszkańcami, którzy przez ostatnie lata zgłaszali uwagi dotyczące przebiegu drogi. Ten trakt komunikacyjny musi być bezpieczny dla lokalnych społeczności i komfortowy dla podróżnych. Nie można ignorować uwag mieszkańców, jak robiła to poprzednia ekipa. Teraz się to zmienia! – mówi Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.
Cała inwestycja została podzielona na etapy zgodnie z ustaleniami po spotkaniu wiceministra z samorządowcami, które odbyło się 12 sierpnia w Krakowie i Brzesku. Przedstawiciele gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna podczas tego spotkania podkreślili, że w ich opinii optymalny przebieg zapewnia wariant A, w przeciwieństwie do wariantu C. GDDKiA jako inwestor podkreśla, że wychodząc naprzeciw głosom mieszkańców w pierwszej kolejności zostaną zrealizowane trzy etapy niewzbudzające kontrowersji, a w dwóch pozostałych etapach uwzględniony zostanie głos społeczny celem wypracowania kompromisowego rozwiązania, aby przebieg tak ważnej dla całego kraju trasy był zadowalający dla wszystkich. Dzięki temu uda się zrealizować blisko połowę inwestycji, co poprawi bezpieczeństwo mieszkańców.
– Należy nadmienić, że poprzednie kierownictwo GDDKiA optowało za budową inwestycji w wariancie C na całej długości, wbrew przeciwnym stanowiskom samorządów – podkreślił Stanisław Bukowiec.
Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2010 roku jeździło nią niespełna 10 tysięcy samochodów, jednak w okolicy Nowego Sącza było to już prawie 15 tysięcy pojazdów. Pięć lat później liczba ta wzrosła o około 20 proc., tj. do nieco ponad 11 tysięcy na całej trasie. W okolicy stolicy regionu liczba aut zbliżała się do 18 tysięcy.
Pierwszy etap budowy nowej Sądeczanki jest na ostatnim etapie realizacji. W styczniu 2025 roku ma być udostępniony kierowcom. To tzw. łącznik brzeski, 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska. Jego budowa rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Ta trasa pozwoli na przejazd z ronda w Jasieniu na DK94 na południe, w kierunku Nowego Sącza, z ominięciem Brzeska. Odciąży to ruch w mieście na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza. Codziennie przejeżdża nimi nawet 23 tysiące pojazdów.
a
-Trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Droga będzie miała dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Na jej początku i końcu zostawiliśmy rezerwę na estakady, które są planowane do budowy wraz z dalszą częścią sądeczanki. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą powstały dwa mosty nad Uszwicą. Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na sądeczankę – podkreślał podczas spotkania Maciej Ostrowski dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.