Kawałki blachy umieszczone z tyłu i z przodu samochodu stworzono, by sprawniej prowadzić rejestr pojazdów. Jednak od momentu, w którym pojawiły się pierwsze tablice rejestracyjne, zaszło wiele zmian – dotyczących przepisów, a co za tym idzie ich wyglądu. Polskie samochody mają białe, ale też zielone i żółte blachy. Oto garść ciekawych informacji na ich temat!
Tablice rejestracyjne a przepisy
W 1922 roku na mocy rozporządzenia Ministra Robót Publicznych oraz Ministra Spraw Wewnętrznych na polskich pojazdach pojawiły się pierwsze tablice rejestracyjne. Na blachach – tak jak i dziś – znajdowały się litery oznaczające województwo oraz ciąg cyfr.
Obecnie, zgodnie z najnowszymi przepisami, nie ma obowiązku wymiany tablic, mimo że doszło do zmiany właściciela auta. Nabywca może zachować stare blachy niezależnie od tego, czy mają one formę standardową, czy są to tablice indywidualne. Warunkiem jest jednak, że muszą być one w dobrym stanie.
Przepisy regulują także wysokość kar dla tych, którzy się do nich nie stosują i:
- jeżdżą bez tablic rejestracyjnych – to poważne przewinienie, które będzie kosztować kierowcę minimum 1500 zł. Nie jest to mandat, ale grzywna na mocy przepisów Kodeksu Wykroczeń. Zgodnie ze znajdującym się w nim art. 94 brak tablicy jest jednoznaczny z niedopuszczeniem pojazdu do ruchu;
- jeżdżą z brudnymi tablicami rejestracyjnymi – numery muszą być idealnie widoczne na blachach. Dlatego jeżeli są zasłonięte przez brud, błoto, piach, kierowca zapłaci za to 100 zł;
- umieszczają blachy z numerem niewłaściwym miejscu – można za to otrzymać mandat w wysokości 500 zł;
- celowo zakrywają tablice z numerem rejestracyjnym lub ozdabiają je – płaci się za to również 500 zł;
- umieszczają tablicę w nieodpowiedniej oprawie – np. przyczepiają ja do takiej przystosowanej do mniejszych blach, które obowiązują w USA.
Jakie rodzaje tablic rejestracyjnych można zobaczyć na polskich drogach?
Na pewno wiesz, że tablice różnią się w zależności od województwa. Mają one inne litery. Jednak oprócz tego urzędy wydają także inne, rzadziej spotykane blachy. Niekiedy zależy to od typu pojazdu, a innym razem od woli jego właściciela.
Standardowe
Jest to biała blacha, na której są widoczne 2 litery i 6 cyfr. Litery oznaczają odpowiednio województwo i miasto lub powiat. Po prawej stronie znajduje się niebieski pasek z symbolem państwa (PL) oraz Unii Europejskiej – 12 pięcioramiennych gwiazd ułożonych w okrąg. Więcej o nich przeczytasz tutaj https://rankomat.pl/samochod/tablice-rejestracyjne-sprawdz-skad-pochodza-samochody-na-polskich-drogach
Zielone
Zielone tablice z czarnym napisem są zarezerwowane wyłącznie dla ekologicznych pojazdów. Wydaje się je dla samochodów z napędem elektrycznym lub wodorowym. Więcej o nich przeczytasz na https://rankomat.pl/samochod/zielone-tablice-rejestracyjne-kto-moze-z-nich-korzystac.
Dla aut zabytkowych
Najstarsze auta jeżdżące po polskich drogach mają żółte blachy z czarnymi cyframi i literami. Otrzymują je pojazdy, które mają więcej niż 25 lat.
Indywidualne
To opcja dla tych, którzy chcą wyróżniać się na drogach. To, jaki napis znajdzie się na blachach, zależy od właściciela pojazdu. Jest to jednak kosztowny gadżet. Taka tablica kosztuje ponad 1000 zł.
Blachy indywidualne mogą mieć długości od 3 do 5 znaków i mogą zawierać litery: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z. Maksymalnie dwa ostatnie znaki mogą być cyframi. Na polskich drogach coraz częściej widać pomysłowych kierowców. „Nazywają” oni swoje samochody np. BRYKA, KOCUR, LEMUR, SMOK.
Tymczasowe
Wyróżniają się ze względu na swoją kolorystykę. Są to białe blachy z czerwonym numerem. Wydaje się je np. samochodom, które są przygotowywane, aby wywieźć je za granicę.
Dyplomatyczne
Znajdują się one na autach należących do przedstawicieli dyplomacji czy organizacji międzynarodowych. Są to niebieskie blachy z białymi numerami.
Profesjonalne
Ta kategoria tablic powstała po to, aby ułatwić życie producentom aut. Są one wydawane dla samochodów przeznaczonych do jazd testowych.
Gdzie musi być umieszczona tablica rejestracyjna?
Kwestie te reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Tablice te muszą być nie tylko widoczne i czyste, ale też umieszczone:
- w osi symetrii lub po lewej stronie pojazdu (możliwie blisko środka jezdni),
- możliwie najbardziej prostopadle do osi wzdłużnej pojazdu i możliwie pionowo,
- tak, aby ich dolna krawędź znajdowała się przynajmniej 30 cm nad ziemią;
- w ten sposób, aby ich górna krawędź znajdowała się nie wyżej niż 120 cm nad ziemią.
Na ulicach można niekiedy zobaczyć kierowców, którzy z różnych przyczyn nie zamontowali tablicy z przodu samochodu, a umieścili ją za przednią szybą. Niezależnie od przyczyny takiego postępowania jest to wykroczenie, które raczej na pewno skończy się otrzymaniem mandatu.
Uważa się, że tablice rejestracyjne po raz pierwszy pojawiły się we Francji już pod koniec XIX wieku. Można je dziś uważać za praktyczny wynalazek tamtych czasów. Do dziś ułatwiają ewidencję pojazdów, a także szybszą identyfikację tych, którzy popełniają przestępstwa drogowe.
(tekst sponsorowany)