Artykuł partnerski

Młodzi a internet: to pokolenie żegna się z TV

Choć wszelkie zapowiedzi o multimedialnej śmierci telewizji są – jeszcze – na wyrost, niewątpliwie widać zmianę pokoleniową. Młodsze, oparte na 20- czy 30-latkach, mogłoby doskonale żyć już bez TV. Nie wyobraża sobie jednak codzienności bez sieci. To właśnie tam koncentruje się teraz uwaga młodych.

Niektóre wyniki badań socjologicznych na temat tego, jak zmienia się postrzeganie sieci mogą zadziwiać. Jeśli spojrzeć na TV internet jako pewną całość, system naczyń połączonych, widać rozdzielenie obu opcji. Przez lata – np. przez operatorów usług telekomunikacyjnych – były one postrzegane jako pakiet. – Niewątpliwie zestawienie internetu i telewizji od lat należy do wariantów najchętniej wybieranych przez klientów. Wynika to z możliwości rabatowania takich pakietów – wskazują specjaliści porównywarki PanWybierak.pl, platformy do analizowania i zamówień usług telekomunikacyjnych online.

Sytuacja na rynku się zmienia. Według najnowszych badań, aż 90% osób w wieku do 30 lat używa internetu regularnie i codziennie. Można praktycznie zaryzykować tezę, że to ich środowisko życia – naturalny ekosystem codzienności.

Czy tradycyjna telewizja stawia swoje ostatnie kroki?

Jeszcze nie, ale widać, jak wiele się zmienia – młode pokolenie woli obejrzeć serial w streamingu na komórce w łóżku, niż na kanapie przed telewizorem w pokoju. Owe udostępnianie filmów i seriali przez internet wydaje się być dziś już jedyną szansą na przetrwanie telewizji – jej zmianę do nowego formatu.

Właśnie streaming sprawia, że telewizja jeszcze nie traci całkowicie kontaktu z młodszym pokoleniem, które uważa go za relatywnie atrakcyjną opcję. Nic tak nie umila podróży w autobusie czy tramwaju jak szybki odcinek serialu, który właśnie wyszedł na Netflixie, HBO czy Showtime.

Sytuacja jest więc nieco podobna do czasów sprzed kilkudziesięciu lat. Wtedy młodsze pokolenie – ku zdziwieniu starszego – wykorzystywało do woli kasety VHS. Dziś to już relikt przeszłości, ale wtedy właśnie stanowiły synonim nowości, świeżości, czegoś absolutnie nowatorskiego.

Internet – główne źródło rozrywki, wiedzy i komunikacji

Zmiany te potwierdza raport z 2020 roku przeprowadzonego przez Polski Instytut Badania Mediów. Wynika z niego, że aż  92% młodych Polaków (w wieku 15-24 lat) korzysta regularnie z internetu, który jest dla nich głównym źródłem informacji, rozrywki i komunikacji.

Dla porównania: znacznie mniej chętnych – 65% – młodych osób w Polsce – ogląda telewizję. Wręcz lawinowo jej znaczenie maleje wśród młodszego pokolenia. Ciekawostką może być fakt, że 40% tej grupy wiekowej słucha radia. Utrzymuje ono popularność m.in. w komunikacji samochodowej.

Widać więc wyraźnie, że internet stał się dominującym medium wśród młodych Polaków. W dobie cyfrowej, gdzie dostęp do internetu jest coraz bardziej powszechny, telewizja i radio tracą na znaczeniu, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia.

Wnioski? Te są jednoznaczne. Tradycyjne media muszą dostosować się do nowych technologii i preferencji konsumenckich, aby pozostać konkurencyjnymi.

Góra