Budowa południowo-zachodniej obwodnicy Brzeska jest już przesądzona. – Udało się nam przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, by w ramach tej inwestycji, został zaprojektowany dodatkowy węzeł, który pozwoli na skomunikowanie brzeskiego szpitala dodatkowym zjazdem w kierunku południowym – cieszy się starosta brzeski Andrzej Potępa.
Wiceminister zdrowia, a zarazem brzeska poseł Józefa Szczurek-Żelazko tłumaczy, że na aktywności władz powiatu brzeskiego skorzysta także miasto, bo pozwoli to na uzbrojenie terenów inwestycyjnych na Pomianowskim Stoku.
Proces powstania obwodnicy, czyli inaczej docelowego zjazdu z autostrady w Brzesku, rozpoczął się już w 2011 roku. Starania powiatu, dyplomacja oraz wyważony dialog społeczny zaowocowały podpisaniem ważnego porozumienia, na mocy którego, powiat wyremontował i udostępnił jako czasowy zjazd z autostrady ulicę Leśną, a GDDKiA zadeklarowała wybudowanie docelowego zjazdu z autostrady aż do drogi nr 75 w kierunku Nowego Sącza.
Zgodnie z zapewnieniami GDDKiA rozpoczął jednocześnie działania związane z budową zjazdu docelowego. Od początku 2016 roku kierowcy mogli już swobodnie korzystać z ponad 2-kilometrowego odcinka, który biegnie między Brzeskiem a Jasieniem. Teraz przyszedł czas na II etap tego zjazdu, czyli tzw. zachodnią obwodnicę miasta. Kolejną inicjatywą ze strony powiatu i Starosty Brzeskiego było uzyskanie gwarancji szybkiego skomunikowania tej drogi ze szpitalem. Tak też się stało.
Jestem przekonany, że na działce przy naszej lecznicy zostanie w końcu wybudowana także Komenda Powiatowa Policji w Brzesku oraz Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej. Powstanie Powiatowe Centrum Bezpieczeństwa. Te trzy instytucje potrzebują dobrego układu komunikacyjnego, dlatego uznaliśmy, że nowa obwodnica, która w przyszłości będzie częścią drogi ekspresowej Brzesko – Nowy Sącz – Krynica, musi zostać skomunikowania z układem dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych – podkreśla gospodarz powiatu.
GDDKiA mówi „Tak”
Niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uwzględniła w projekcie obwodnicy Brzeska alternatywny zjazd do szpitala i planowanej siedziby Komendy Powiatowej Policji oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straż Pożarnej. Zdaniem starosty Andrzeja Potępy, jest to bardzo ważna decyzja, bo do tej pory nie było alternatywnej drogi do szpitala. W przypadku kolizji na starej „czwórce” pod brzeskim szpitalem, służby ratunkowe miały utrudnione zadanie.
Po dosyć długich zabiegach, które czyniłem w GDDKiA projekt obwodnicy będzie zawierał możliwość włączenia się do ruchu drogą, która będzie wyjazdem od szpitala na południe. W tej chwili nasz szpital jest skomunikowany z drogą krajową tylko na północ, brakuje alternatywnego zjazdu. GDDKiA zgodziła się na zaprojektowanie tego węzła. Dzięki temu, w najbliższej perspektywie czasowej, czyli do 2023 roku będziemy mogli ze szpitala wyjechać alternatywnie – mówi starosta.
Zgodnie z zapewnieniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, który niedawno gościł w brzeskim Starostwie Powiatowym, inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj”.
Na początku lipca ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę drugiej części zachodniej obwodnicy Brzeska. Droga połączy sądecką trasę nr 75 z autostradą A4. To jednocześnie początek budowy nowej „Sądeczanki”. Łącznik będzie miał blisko 2,5 km. Od ronda na zjeździe z autostrady oddanego w 2016 r. ominie po zachodniej stronie szpital, przetnie ulicę Pomianowską, by połączyć się z drogą krajową nr 75 w rejonie styku Mickiewicza i Cesarskiego Gościńca. Dwujezdniowa droga o ruchu przyspieszonym będzie gotowa do 2023 roku – mówi starosta.
Minister Andrzej Adamczyk dziękował staroście brzeskiemu Andrzejowi Potępie oraz poseł Józefie Szczurek-Żelazko za wielkie zaangażowanie i pilotowanie tego projektu. Zainteresowani inwestycją wykonawcy mogą składać oferty do 14 sierpnia 2020 r. Na realizację zadania przeznaczone zostało maksymalnie 39 miesięcy, z opcją skrócenia tego czasu do 36 miesięcy.
Co w ramach kontraktu?
Przetarg obejmuje budowę drogi głównej ruchu przyspieszonego, przebudowę istniejących dróg i skrzyżowań oraz budowę łącznic, dodatkowych jezdni, zlokalizowanych w pasie drogowym drogi głównej ruchu przyspieszonego. Wykonawca wybuduje lub przebuduje infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne. Ponadto kontrakt obejmuje również: wyburzenia budynków i obiektów budowlanych, rozbiórkę elementów dróg i przepustów; przełożenie koryta rzeki Uszwicy, wzmocnienie podłoża gruntowego i zapewnienie stateczności skarp wykopów i nasypów w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo-wodnych, zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi głównej ruchu przyspieszonego, wycinkę drzew i krzewów oraz nasadzenia zieleni wynikające z decyzji środowiskowej (w tym odtworzenie lasu łęgowego), sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne, przebudowę urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i odprowadzającej ścieki, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych, oświetlenie drogowe oraz organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz system zarządzania ruchem.
Kiedy „Sądeczanka”?
Nie wiadomo natomiast kiedy powstanie Sądeczanka. Niestety nadal istnieją nieporozumienia w sprawie przebiegu tej trasy. Przed kilkoma dniami przedstawiono trzy warianty. To efekt wielomiesięcznych konsultacji z mieszkańcami i samorządami. Włodarze gmin z południa powiatu podkreślają, że najbliższy jest im Wariant A. Po drobnych korektach nie powinno być protestów – mówią. Ostatecznie o kształcie jezdni zdecydować ma GDDKiA . Warto się spieszyć, bo rząd ma środki na ten cel. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty w Brzesku poinformował, że środki na budowę Sądeczanki zostały zwiększone o drugie tyle. Teraz kwota zabezpieczona na budowę tej drogi wynosi 3 miliardy złotych.
Dwie komendy
Koło szpitala zaplanowano także budowę nowych komend: policji i straży. Wybór tego miejsca nie jest dziełem przypadku. Wraz ze szpitalem będą tworzyły coś na kształt Powiatowego Centrum Bezpieczeństwa. Te wszystkie trzy instytucje zostaną zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie łącznika z autostradą A4, drogą krajowa nr 94 oraz planowaną drogą ekspresową Brzesko – Nowy Sącz. Zdaniem starosty Andrzeja Potępy przeniesienie w to miejsce policji i straży pozwoli na jeszcze skuteczniejszą pracę służb ratunkowych.
Z tego miejsca najłatwiej i najszybciej będzie można przemiesić się w każde miejsce naszego powiatu – ocenia starosta.
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tej kadencji samorządu brzescy stróże prawa przeniosą się do nowej siedziby. W wieloletnim planie inwestycyjnym związanym z rozbudową infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo jest zapisana inwestycja w Brzesku. Na ten cel rząd przeznaczy blisko 24 miliony złotych.
Jeśli okazałoby się, że zarezerwowana na ten cel suma byłaby za mała, na pewno znajdziemy dodatkowe środki – zapewnia wiceminister Szczurek-Żelazko
Kwestią otwartą jest natomiast budowa nowej siedziby Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Brzesku. Trwają stosowne analizy i ocena potrzeb.
(Informacja prasowa Starostwa Powiatowego w Brzesku)
Anonim
14 października 2022 godzina 14:32
Czyli jak Putin będzie szczelał wyrzutnią to od razu 3w1 🙂 komenda jest po remoncie , straż tak samo to po co znowu marnować kasę na państwowe posady który drenują budżet. Nie potrzebna inwestycja. Bo jest stara komenda i stara policja która do dziś spełnia wymagania 🙂