
Miasto oraz gminy Bochnia i Rzezawa utraciły szansę na dotację, bo urzędnik z bocheńskiego magistratu nie wysłał na czas stosownego wniosku. O sprawie podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta poinformował radny Patryk Salamon. Na stworzenie rowerowej trasy turystycznej śladami architektury sakralnej trzy gminy mogły pozyskać ponad 6 mln zł. Sprawa będzie analizowana podczas najbliższej komisji rewizyjnej.
Temat został wywołany na sam koniec dzisiejszej sesji.
Sygnały, które dotarły do mnie, są bardzo niepokojące – mówił radny Patryk Salamon. – Gminy Bochnia i Rzezawa poniosły koszty przygotowania dokumentacji, może dojść do sytuacji, że będą chciały odzyskać te pieniądze od miasta, ponieważ miasto w ogóle wniosku nie złożyło – mówił radny.
Z przekazanej przez radnego informacji wynikało, że wnioski można było składać od 22 sierpnia ub. roku do 24 lutego tego roku.
Faktycznie pan radny ma rację. Stało się tak, że pracownik spóźnił się o kilka minut. W tej sprawie złożyliśmy reklamację do Urzędu Marszałkowskiego – tłumaczyła burmistrz Magdalena Łacna.
Ta wypowiedź nie zadowoliła pytającego.
Bochnia straciła na wizerunku, jeśli chodzi o współpracę z gminami: Bochnia i Rzezawa. My nie wywiązujemy się z zapisów umowy, te gminy przez nas tracą pieniądze – mówił wzburzony.
Do dyskusji włączyła się radna Katarzyna Korta-Wójcik. Jesteśmy po rozmowach z tymi gminami, będą występować o odszkodowanie w ramach utraconych tzw. korzyści – przekonywała.
Radna podkreśliła, że także jest po rozmowie z dyrektorem z Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, który twierdzi, że nie było żadnego problemu z logowaniem się do systemu. Wszyscy zdążyli na czas przesłać stosowne dokumenty.
Otrzymałam informację, że nie ma takiej możliwości, by tę reklamację uwzględnić. Czas był długi, dlatego pytam: jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec osób odpowiedzialnych za to, przecież utraciliśmy ponad 6 mln zł – mówiła Katarzyna Korta-Wójcik.
Zastępca burmistrza Filip Pach przyznał, że termin składania wniosków upływał o godz. 15. w miniony poniedziałek.
Próbę złożenia tego wniosku dokonaliśmy. Nie udało się, brakło kilka minut. Pracownik, który załączał pliki, czekał na ich zatwierdzenie, trwało to dłużej, niż można się było tego spodziewać – mówił zastępca burmistrza.
Tłumaczył także, że strategia terytorialna na podstawie której można było składać te wnioski, została przyjęta w styczniu tego roku, dopiero wówczas można było rozpocząć prace.
Reklamacja jest złożona, czekamy na jej rozpatrzenie. Wcale nie jest powiedziane, że dostalibyśmy takie środki, to jest zależne od wielu czynników. W sumie trzy gminy mogły stracić około 9 tys. zł, bo tyle kosztowała analiza finansowa. Dokumenty nie zostały przygotowane tylko na potrzeby tego wniosku, więc nie przepadają – podkreślał Filip Pach.
Radni dopytywali jeszcze, dlaczego czekano ze złożeniem wniosku na ostatnią chwilę?
Pracownik, który to wykonywał, w poniedziałek (24 lutego przyp. red.) wrócił do pracy. Wcześniej był cztery tygodnie na zwolnieniu lekarskim – zapewniała burmistrz Magdalena Łacna.
Temat ten został wywołany jeszcze kilkakrotnie podczas dyskusji. Radny Grzegorz Pałkowski zwrócił uwagę, że z dokumentacji, która trafiła do radnych wynika, że ten wniosek był gotowy do złożenia 18 lutego, a więc kilka dni przed terminem zamykającym nabór.
Ostatecznie radny otrzyma pisemną odpowiedź na swoje pytanie. Zdecydowano też, że tematem tym zajmie się komisja rewizyjna RM w Bochni.

Adaam
27 lutego 2025 godzina 19:03
„kowal zawinił, cygana powiesili…” To nie urzędnik jest winny, a jego przełożony.. nie wiedział że pracownik jest na zwolnieniu???
Zastępca
27 lutego 2025 godzina 19:26
Ktoś tego pracownika zastępował. Albo inny pracownik albo przełożony bezpośredni. Odpowiedzialność spoczywa na burmistrz Łacnej i jej dwóch zastępcach, z których jeden uważa, że burmistrz może podejmować rozporządzenia. Teraz wszyscy będą szukać odpowiedzialności u pracownika. Jakież to żenujące. To co zastępco Pach? Nie mogłeś tego sam wysłać?
Gość
28 lutego 2025 godzina 06:17
Niech Pani burmistrz i jej zastępcy zapłacą z własnej kieszeni za swoją nieudolność ,ile jeszcze miasto ma tracić .Po co tyle zastępców i urzędasów.Wysłać połowę na zieloną trawkę, niech każdy zacznie odpowiadać zaswoje czyny
Styropian
28 lutego 2025 godzina 09:02
My wam wójta nie wybieralismy
Oko
28 lutego 2025 godzina 17:40
Pani burmistrz jak się człowiek spóźni o kilka minut to odjedzie mu pociąg, autobus i tramwaj. Dlaczego dokumentów nie wysłano pocztą, wówczas liczy się przecież data stempla pocztowego, dlaczego? Gdyby to się zdarzyło gdzieś indziej to pracownika by zwolniono, a przełożeni złożyli by dymisję, bo tak nakazują honor i uczciwość.
Dociekliwy
02 marca 2025 godzina 21:39
Łacna, Pach, pracownik. A gdzie w tym szeregu schował się Mamak??? Nowy-stary DYREKTOR SUPERWYDZIAŁU? Facet, którego do niedawna głównym zajęciem w UM było dokarmianie kotka zdaje się wprowadza zmiany, które wg niejakiego Urynowicza mają: „nie tylko poprawić efektywność zarządzania, ale także stanowić odpowiedź na kluczowe problemy, z którymi boryka się miasto”. To to jest ta nowa efektywność i odpowiedź na kluczowe problemy? 6 baniek uleciało bo 5 minut zabrakło? No jest dynamika, jest!
Zdrowo myślący
27 lutego 2025 godzina 19:43
A pracownik co robił przez większość czasu przed zwolnieniem??? A ten pracownik nie ma osoby zastępującej?? A co robił przełożony poprzedni i obecny?? To już kolejny raz, szkoda gadać.. przecież ta sprawa ciągnie się od tamtego roku!!!! Kto w ostatnim dniu składa wniosek??? Polecą głowy, gminy sąsiadujące tego nie zostawią bez konsekwencji!!
Konfederat
27 lutego 2025 godzina 20:14
Wywalic z bochni całą koalicje obywatelska to jest żenada!!! Czy ten pracownik nie mogł złożyc wniosku dzien dwa trzy dni wczesniej ?!!! Siedzicie w urzędach jak swi*te krowy !!!! Teraz rozumiem dlaczego pani łacna ma takie problemy finansowe POPIS WYPAD Z BOCHNI
;)
28 lutego 2025 godzina 14:04
Tee mentzen….czytaj ze zrozumieniem:)
Gość P
02 marca 2025 godzina 09:13
Konfederacja na swoim
Anonim
27 lutego 2025 godzina 21:23
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Nie ma tu rozróżnienia czy świadomie czy nie świadomie czyn został popełniony.
Frranek
28 lutego 2025 godzina 05:53
wywalić, na, zbity, leb
Xxx
28 lutego 2025 godzina 11:14
Dlaczego zostawia się na ostatnią chwilę .Osoby odpowiedzialne powinny ponieść konsekwencje dyscyplinarne . W mojej ocenie niema żadnych tłumaczeń a jeśli ktoś próbuje się tłumaczyć to jest niepoważny . Osoby odpowiedzialne za tak ważny projekt DO ZWOLNIENIA trzeba szanować prace innych i wykonywać swoje obowiązki solidnie
Anonim
02 marca 2025 godzina 18:26
Jak zwykle niema kto bo się wiecznie czeka na oklaski.
Mieszkaniex
01 marca 2025 godzina 17:00
Czy autor artykułu może dopytać Burmistrz dlaczego nie złożyła wniosku lub ktoś upoważniony w jej imieniu od 18.02.2025 skoro wniosek był gotowyi czekano do 24.02.2025 (czyli do ostatniego możliwego terminu)?Teraz najlepiej zwalać na pracownika który był na L4, a gdzie był zwierzchnik tego pracownika? Jeśli wyciągać konsekwencje to od przełożonych za niedopełnienie obowiązków. Kłania się kk.
231 § 1 k.k.: § 1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Druga sprawa, gminy ościenne mają rację że chcą odszkodowanie i rekompensaty. Poniosły koszty i chcą ich zwrotu.
Zastanawiam się czy przypadkiem gminy ościenne nie mają prawa do wyższego odszkodowania za utracone korzyści?
Zgodnie z art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz utracone korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
To już powinni prawnicy poszczególnych gmin rozstrzygnąć, ale kwota dofinansowania mogła być dość spora. Ale to w tym momencie jest gdybanie, bo wniosek formalnie nie został złożony w terminie.
Skandal
27 lutego 2025 godzina 19:12
Zupełny brak nadzoru nad pracownikami. I pani Łacna mówi, że jej problemy nie mają wpływu na pracę. Odejdź pani ze stanowiska i nie pogrążaj Bochni jeszcze bardziej. Jak można zaprzepaścić pieniądze innych przez brak kompetencji.
Były radny
27 lutego 2025 godzina 19:52
Miasto spaliło wniosek nie pierwszy raz.. pamiętam termomodernizacje z funduszy norweskich – wniosek spłonął, pamiętam ogrodzenie Bazyliki- wniosek spłonął, teraz to- wniosek spłonął..a nie było więcej pożarów?? Było… krytykują poprzednią władzę a sami co robią hipokryci…
Anonim
28 lutego 2025 godzina 09:01
Ja wam
Fakt
27 lutego 2025 godzina 19:15
Wspaniałe zarządzane miasto.
Fakt
27 lutego 2025 godzina 19:15
Wspaniale zarządzane miasto.
anżej
28 lutego 2025 godzina 14:06
otpiepsz się!!!
Niepozdrawiam….magda
Anonim
02 marca 2025 godzina 18:26
Jak zwykle niema kto bo się wiecznie czeka na oklaski.
Olo
27 lutego 2025 godzina 19:21
Wniosek był gotowy, czekali na powrót pracownika z L4, pliki nie chciały się załadować.
Idioci to łykną jak pelikany, tak jak hasło Bochnia Przyspiesza!
Bochnianka
27 lutego 2025 godzina 19:23
Za zapewnienie zastępstw odpowiada przełożony. Nie może być tak, że w sytuacji nieobecności pracownika nikt nie wykonuje zadań przypisanych do stanowiska pracy. Zastępstwa, aktywne i pasywne, powinny być wskazane w opisie stanowiska pracy. To podstawa w zarządzaniu pracownikami
widz
27 lutego 2025 godzina 19:25
Z przykrością stwierdzam po obejrzeniu dzisiejszej sesji, że to nie jedyny wątek na którym skupiano się a które świadczą, że na poprawę w Bochni nie ma szans ! Zamiast skupiać się na merytorycznej dyskusji to bogaci emeryci uświadamiają nas ,że 2 złote / osobę za odbiór odpadów to drobnostka np. dla kilkuosobowej rodziny. podobnie jak w ubiegłych latach nadpłacono 30 milionów złotych za wodę i kanalizację dla MPWiK o czym poinformował jeden z nielicznych odważnych i rozsądnych Radnych !
Polecam obejrzeć relację TV w BIP.
Mieszkaniec
27 lutego 2025 godzina 23:57
A czy ten jedyny odważny i rozsądny Radny, oprócz nieustannych uprzejmości wymienianych z burmistrzem, nie stwierdził że nie ważne są oszczędności dla mieszkańca a ważne jest wskaźnik recyklingu który przy obecnych czasach może być za pół roku już przeszłością? Interesujące jest oświadczenie Pana Sobasa… Czyżby rozłam w bocheńskim PiSie? Nie dzwiota patrząc po której stronie stanął Twoj wymarzony radny z kolegą pod pachą:)
Cyrk Bocheński
27 lutego 2025 godzina 19:39
Ten cyrk który w Bochni cały czas trwa jest nie do zaakceptowania.
Bronka
27 lutego 2025 godzina 20:42
Aby wniosek miał szansę otrzymać dotację to najpierw go trzeba złożyć Panie Pach. Tyle i aż tyle w temacie.
Naczelnik
27 lutego 2025 godzina 20:23
A co by było gdyby pracownik nie przyszedł bo dalej byłby chory? „Ach, Filipie, ach, Filipie, trzeba znać się na dowcipie!” Jaka jest wasza odpowiedzialność za zarządzanie miastem? Jeszcze ten obciach przed Gminami Bochnia i Rzezawa. Przecież jeżeli wniosek był gotowy 18 lutego, to czemu go nie wysłano 18 lutego? Jednak był przecież ktoś, kto ten wniosek pod nieobecność chorego pracownika sporządził? Tak się tłumaczycie jak dzieci w kiblu złapane na podpalaniu papierosów. To jak to jest Panie Pach? Był wniosek 18 lutego gotowy? Można go było wysłać czy nie?
Abc
27 lutego 2025 godzina 20:25
Panie Pachh ogarnij się Pan , proszę nie winić pracownika za niezłożenie wnioski pan odpowiada. Gdzie pan był „że urzędnik nie zdążył.” odpowiada pan za tą wtopę i nadzór nad jego pracą,, jest pan takim samym urzędnikiem.
bobek
27 lutego 2025 godzina 20:28
Nie znam się ale reklamację to można złożyć ale jak się rozlecą nowo kupione buty a nie na spoźnienie w złożeniu wniosku. Co urząd chce reklamować? wadliwą klawiaturę?
Fiszter
27 lutego 2025 godzina 20:34
A co z drugim projektem miasta który miało zapisany w strategii czyli „Poprawa standardu infrastruktury Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni” Miało tam miasto szanse otrzymać około 1 060 716,07 Euro dofinansowania. Złożono go?
18 LUTY
27 lutego 2025 godzina 20:40
14 luty 2025 r. Magda, Filip i Wojtek rozdają cukierki na ulicach Bochni
18 luty 2025 r. wniosek jest gotowy
24 luty 2025 r. pracownik wraca z L4 i spóźnia się parę minut z wysłaniem wniosku
Bochnia przyspiesza.
Anonim
28 lutego 2025 godzina 20:22
Brawo!!!
Midas
27 lutego 2025 godzina 20:48
Panie Pach… Czasami milczenie jest złotem
Łukasz
27 lutego 2025 godzina 21:24
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Nie ma tu rozróżnienia czy czyn został świadomie popełniony czy nie świadomie.
WIDZU
27 lutego 2025 godzina 20:51
A ty co tam bredziłeś dzisiaj o tych złodziejach widzu ???
Buss
27 lutego 2025 godzina 20:55
Ręce opadają….
bliski
27 lutego 2025 godzina 21:08
Tymczasem dwie radne wykluczone z partii (…)…….Na to znalazł się czas !!!
Mieszkaniec
28 lutego 2025 godzina 00:02
Słuszny atak Adama swoimi ludźmi, zresztą sami się wystawili. Pytanie kto to wyciągnął? Do analizy, jakie gminy braku w tym udział no i kto jest „nowy” a i liczył na stołek w UM
Gazeta
01 marca 2025 godzina 12:46
Przecież to wszystko jest na BIPie. Chwała radnym za zaangażowanie i śledzenie poczynań Magistratu. Brawo! Koniec z zamiataniem spraw pod dywan.
Marcel
28 lutego 2025 godzina 06:33
Pani burmistrz. Bez względu jakie czary mary będzie pani opowiadać, odpowiedzialność za swoich pracowników spoczywa na przełożonym, a więc pani jest współwinna tej sytuacji. Moje pytanie jest takie, czas składania wniosków był do godziny 15:00, pracownik wrócił tego dnia do pracy po L4. Pytam co robił od rana? Z tego co wiem w UM nie ma drugiej zmiany.
Mateusz
28 lutego 2025 godzina 06:34
Panie Filipie, skoro 9 tys złotych publicznych pieniędzy jest dla pana niewielką kwotą, to proponuje aby pan z własnej kieszeni pokrył straty wynikające z nieudolności waszych pracowników.
Zguba
28 lutego 2025 godzina 06:46
A gdzie Pan Sekretatz?? Opuścił swoją królową . Czy uciekł
z tonącego okrętu.
Hit
28 lutego 2025 godzina 06:48
Rozumiem, że tak jak Łacna dała
Kolawonskiego do prokuratury tak teraz da sama siebie za niedopełnienie obowiązków . Jeżeli tego nie zrobi to powinna to zrobić
Komisja rewizyjna . Już dość tej szopli
Bal
28 lutego 2025 godzina 06:54
Wierzyciele czekają na kasę , 6 mln dotacji przepada a burmistrz dobrze się bawi i tańczy i ma nas wszystkich w nosie
Jfk
28 lutego 2025 godzina 08:41
Jedna wielka żenada. Tłumaczenie jak dziecka w przedszkolu. Ktoś musiał zastępować tego pracownika? Gdzie przełożeni?
Anonim
28 lutego 2025 godzina 08:56
Bochnianka
Łacna do posła się zwracamy Panie pośle a do Radnego Panie radny lub Panie przewodniczący
/dot Pana Kosturkierwicza/ bo to jest już niesmaczne ,cenię bardzo Pana Kosturkiewicza
ale to w radzie jest Przewidniczący!
j_an_t
28 lutego 2025 godzina 08:58
Problemy z komunikacją internetową, zwłaszcza z polskimi instytucjami się dość często zdarzają, ale czy w takim wypadku nie można było przesłać wniosku pocztą? W polskim prawie liczy się przecież data stępla pocztowego.
Obserwator
28 lutego 2025 godzina 09:08
Jaki szef taki personel.Ciekawe jakie będą dalsze konsekwencje-czy ktoś za to odpowie.Mają czas na wszystko tylko nie na sprawy służbowe.
Nana
28 lutego 2025 godzina 09:32
KOmuniści/POKOmuniści nie nadają się do pracy/władzy! To prawda znana od czasów Władimira Ilicza Uljanowa
obrażony
28 lutego 2025 godzina 09:47
Najlepiej zwalić winę na pracownika ! Więcej rządzących w tej Bochni , nie ma komu brzydko powiedzieć ! Gmina Rzezawa powinna kategorycznie odciąć się od rządzących w mieście bo oni myślą tylko o swoich problemach i jak utrzymać stołek przy aferach o których portale i media piszą niemal w każdym tygodniu !
Ania
01 marca 2025 godzina 00:00
Gmina się nie odetnie od miasta bo Rzezawa to też platforma i Biernat to kolega starosty i burmistrzyni i Bzdeka (w końcu jego radca sesyjny) tak, że ten nic nie zrobią a wręcz 5 sobie przybiją !
Hmm...
28 lutego 2025 godzina 09:57
Pamiętam w kampanii jak Pana Pacha prezentowano jako tego, który składa wnioski i pracuje przy pozyskiwaniu środków i rozliczaniu nie wiadomo jakich projektów – konkretów nie było. Teraz czytam na stronie Urzędu „…odpowiedzialny między innymi za realizację wielomilionowego projektu finansowanego przez UE.”.
Wygląda na to, że za JEDEN projekt był odpowiedzialny i więcej już nie pykło…
beju
28 lutego 2025 godzina 10:42
Pytanie za 100 punktów brzmi czy miasto złożyło wniosek na swój indywidualny projekt tzn „Poprawa standardu infrastruktury Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni” który ma zapisany w strategii. Czy skorzystało z szansy na zdobycie tych pieniędzy?
Mieszkanka
28 lutego 2025 godzina 11:12
Za sprawne działania urzędu odpowiada również sekretarz miasta, dlaczego nikt z radnych o tym nie wspomniał! Wysyłanie dokumentów w ostatniej chwili to wielka, wielka nieodpowiedzialność. Tłumaczenia są głupie i dziecinne, totalny brak nadzoru i głupota urzędnicza, ot co.
Proszę o wyciągnięcie konsekwencji szanowna Rado.
Mieszkaniec gminy
28 lutego 2025 godzina 11:40
Zdaje się że „jeżeli ktoś przekraczając swoje uprawnienia w tym przypadku niedopełnienia obowiązków” podlega KARZE ! I nie ma tu dyskusji ! Począwszy od urzędnika który zawalił po jego przełożonych ! Z Panią Burmistrz na czeka ma się rozumieć!
Kubuś 556
02 marca 2025 godzina 17:09
Z tą karą to fikcja. Prokurator i tak to umorzy. Takie mamy prawo.
Kubuś 556
02 marca 2025 godzina 17:10
Z tą karą dla urzędników to fikcja. Prokurator i tak to umorzy. Takie mamy prawo.
Kubuś 556
02 marca 2025 godzina 17:11
Z tą karą dla urzędników to fikcja. Prokurator i tak to umorzy. Takie mamy prawo. Pozdrawiam
Ryszard
28 lutego 2025 godzina 12:48
Zacznijmy zbierać podpisy za odwołaniem tego kółka różańcowego w urzędzie póki nie jest za późno
Z sąsiedniej gminy
28 lutego 2025 godzina 16:15
Szanowni Mieszkańcy Bochni. Bierzcie przykład z Wrocławia i zacznijcie zbierać podpisy pod referendum. To święte prawo wyborców. Skoro ta ekipa nie sprawdza się, to nie ma na co czekać. Szkoda Bochni!
Ula
28 lutego 2025 godzina 17:23
„Myślę, że wszyscy chyba byśmy woleli, żeby do takich sytuacji nie dochodziło, niezależnie od tego, czy to wina pracownika, czy jakieś inne względy – powiedział Jan Balicki, przewodniczący Rady Miasta Bochnia.” – cytat.
Uważam, że zbyt pobłażliwie podchodzi pan do tak poważnego i ogromnego zaniedbania. Tak wszyscy byśmy chcieli żeby było inaczej proszę pana.
PIOTREK
01 marca 2025 godzina 02:13
Ma to być przedmiotem badania Komisji Rewizyjnej? To zwróćcie uwagę, że:
1. Wniosek był podobno gotowy na dzień 18 lutego.
2. Skoro przygotowywał wniosek pracownik będący na L4, kto przygotował wniosek na 18-tego?
3. Dlaczego burmistrz Pach wiedząc o nieobecności pracownika, czekał z wysłaniem gotowego wniosku tydzień?
4. Jak wyglądało to wysyłanie? Czy trwało cały dzień od rana?
5. Jeżeli aplikacja służąca do wysyłania elektronicznego wniosków nie chciała przyjąć załączników, to dlaczego? Czy było to wadliwe działanie aplikacji, czy nieumiejętne działanie urzędników?
6. Czy zgłoszono problem telefonicznie? Jeżeli nie to dlaczego?, a jeżeli tak, jaką otrzymano odpowiedź?
7. W jaki sposób zgłoszono reklamację i kiedy to nastąpiło?
Sądzę nieskromnie, że ten zestaw pytań wyjaśni sprawę kto i gdzie dał d#py. Oczywiście to nie jest zamknięty katalog, bo w trakcie wyjaśniania sprawy z pewnością narodzą się inne pytania.
Gość P
02 marca 2025 godzina 09:41
Zapomniałeś – trzeba określić termin załatwienia sprawy przez Komisję Rewizyjna. Przewodniczący tego „ciała”, już w piątek
winien wystąpić o przekazanie, niezbędnych materiałów, w tej sprawie, za pośrednictwem Sekretarza UMiasta.