- REKLAMA -
- REKLAMA -
Wydarzenia

BOCHNIA. Reklamacja odrzucona: miasto utraciło szansę na dotację dla siebie oraz gmin: Bochnia i Rzezawa

- REKLAMA -

Nic nie dało odwołanie władz miejskich Bochni do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie przyjęcia wniosku dotyczącego rowerowej trasy turystycznej śladami architektury sakralnej. Urzędnicy wysyłali go dosłownie w ostatniej chwili, tuż przed zakończeniem naboru. I niestety spóźnili się kilka minut. W efekcie przepadła szansa na około 6 mln dotację, nie tylko dla miasta, ale też gmin Bochnia i Rzezawa.

O sprawie dyskutowali radni podczas lutowej sesji RM w Bochni ZOBACZ.

Do tematu odniósł się także Jan Balicki, przewodniczący RM w Bochni, który był gościem ZAPYTAM WPROST.

Przypomnijmy: na realizację projektu o wartości ponad 10 mln zł – trzy gminy: miasto Bochnia, gmina Bochni i gmina Rzezawa mogły pozyskać około 6 mln zł. Wniosek miał być wysłany przez samorząd Bochni. Okazało się jednak, że urzędnik magistratu odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji rozchorował się. Do pracy wrócił dopiero 24 lutego, czyli w dniu, w którym o godzinie 15.00 mijał termin przesłania dokumentacji.

Dziś tematem zajmowali się radni komisji rewizyjnej. Od urzędników magistratu otrzymali dokument, w którym Piotr Mamak dyrektor Wydziału Inwestycji i Gospodarki Komunalnej tłumaczył się z tej sytuacji.

24 lutego doszło do szeregu niekorzystnych okoliczności, które dodatkowo opóźniły wysyłkę dokumentu. Korekty porządkowe, dodatkowe uzupełnienia treści i plików do załączenia, konsultacje, czy kłopoty z przepustowością sieci internetowej – wyliczał Piotr Mamak.

Jakie konkretnie były to problemy, z którymi miasto nie było sobie w stanie poradzić, a poradziły sobie gminy Bochnia i Rzezawa – pytała radna Katarzyna Korta-Wójcik.

To nie jest poważne zachowanie – dodała radna Jolanta Michałowska odnosząc się do przedłożonego wyjaśnienia.

Zastępca burmistrza Filip Pach tłumaczył, że ze względu na nieobecność urzędnika, który był chory miasto zleciło (za 9 tys. zł) przygotowanie analizy finansowej, potrzebnej do wniosku, firmie zewnętrznej. Zamówiony dokument trafił do magistratu … dopiero 24 lutego, czyli w dniu, kiedy upływał termin złożenia wniosku.

Mnie to przeraża co się dzieje. Jeśli tak będziecie działać – mówił radny Bogdan Kosturkiewicz – to będą problemy z wnioskami. Te fundusze były proste do pozyskania. To jest dla mnie niezrozumiałe, że z wysłaniem wniosku czekano do ostatniej chwili.

Czy jest normą w urzędzie zostawianie takiej sprawy na ostatnią chwilę? – radny pytał Tomasza Urynowicza, sekretarza miasta.

Radny Patryk Salamon apelował z kolei, by z urzędnika, który był na zwolnieniu, nie robić kozła ofiarnego. Przecież tego człowieka ktoś zastępował.

Być może ta sytuacja powinna być okazją do wprowadzenia pewnych standardów, procedur, które należy stosować, by wykluczyć tego typu przypadki – zwrócił uwagę radny Leszek Stabrawa.

Dopytywany o konsekwencje wobec winnych tego zamieszania sekretarz Tomasz Urynowicz zapewniał, że zawnioskował o kontrolę doraźną. Radni komisji rewizyjnej wystąpili z wnioskiem o udostępnienie im protokołu tej kontroli.

28 komentarzy

28 Comments

  1. Avatar

    pytajnik

    20 marca 2025 godzina 16:02

    Zachodzi pytanie …czy sekretarz miasta gminy sprawował piecze nad powierzonymi obowiązkami…w terminie obejmującym prace nad dokumentem ?

    • Avatar

      W2K

      20 marca 2025 godzina 16:14

      Sekretarza to jedno, a Pach? Co robi zastępca Burmistrza!

    • Avatar

      Gość P

      23 marca 2025 godzina 07:03

      Ciekawi, jak Organ i Urząd, wytłumaczą się z braku nagrania konsultacji, w sprawie inwestycji pn. „Budowa Obiektu szkolno-przedszkolnego przy ul. Proszowska, w związku z zapewnienie iz:” spotkanie nie będzie protokolowane- będzie nagrywane(!) „. Wniosek i pytanie domagają się odpowiedzi – nie w stylu :Pracownik był na… – był na miejscu!

  2. Avatar

    Kpina

    20 marca 2025 godzina 16:03

    Kasa przepada a Łacna z pięcioma mieszkańcami sadzi sobie kwiaty.
    Ludzie ocknijcie się !

    • Avatar

      Mieszkaniec

      20 marca 2025 godzina 22:34

      Sadzi i lata z nimi po Bochni ciesząc się że jest ciepło nagrywając przy tym filmiki… Faktycznie, Bochnia przyspiesza (to sarkazm proszę Pani)

  3. Avatar

    Ula

    20 marca 2025 godzina 16:25

    24 lutego RANO przyszedł Burmistrz Pach do pracownika, który wrócił z L4 i zapytał go czy zdąży z wysyłką wniosku, pracownik zapewnił go że zdąży. Po co zatem te kłamstwa i nieprawdy o trudnościach i kłopotach? Pytam zatem pracownika magistratu, jak można tak podłe obarczać przełożonych za swoje lenistwo i błędy? I jeszcze taka uwaga, bycie z pracownikami na stopie koleżeńskiej nie popłaca.

    • Avatar

      Organ

      20 marca 2025 godzina 17:05

      Nie ma to jak Uśmiechnięta Polska.

    • Avatar

      Gość P

      20 marca 2025 godzina 18:38

      „Kwitną” następne ⁉️

    • Avatar

      j_an_t

      20 marca 2025 godzina 18:44

      Pracownik, odpowiedział opierając się na dotychczasowym doświadczeniu. To nie wina pracownika, że w czasie jego nie obecności ktoś sobie nie poradził z tematem. Być może że błąd polegał na czyjeś chęci „zarobienia” na zleceniu tego zadania do zewnętrznej firmy i nie pamiętaniu o terminie. Tak czy siak, to przełożony powinien zainteresować się wcześniej i sprawdzić jak sprawy się mają zamiast czekać na ostatnią chwilę licząc na cud.

    • Avatar

      do Ula

      21 marca 2025 godzina 03:32

      Ciekawe „Ula” skąd się wzięłaś? „podle obarczać przełożonych za swoje lenistwo i błędy” „bycie z pracownikami na stopie koleżeńskiej nie popłaca”. To kwintesencja obecnych rządów w magistracie. Przyszła świetlana zmiana a te zasiedziałe tumany, pracownicy dostosować się nie potrafią. Podzielcie jeszcze albo połączcie pozostałe wydziały bo chyba chętnych na nowe stołki nie zabraknie? Odpowiedział ktoś sobie na pytanie: jakim cudem nowej i kompletnie nie znającej pracy magistratu Łacnej, pierwsze decyzje idą w kierunku reorganizacji pracy urzędu? Można mieć oczywiście różne wizje, ale chyba najpierw trzeba ogarnąć jak to się kręci i dopiero kombinować? Jest auto, jeździ, coś tam czasami stuknie, coś zaskrzypi, ale jeździ. Nagle zmienia się szef firmy wsiada do auta, wbija wsteczny i dziwi się, że jedzie do tyłu! Mało tego, nie będąc mechanikiem, rozkręca auto, to wyrzuci, tamto próbuje spawać i jeszcze gdzie indziej chce coś dokładać. Co wyniknie z takiej poprawy-naprawy wiadomo. Nie ma praktycznie dnia żeby coś nie walneło. Ale „Ula” wie, że to marni i leniwi pracownicy…

  4. Avatar

    Mieszkaniec

    20 marca 2025 godzina 16:46

    Mieszkańcy chcą wiedzie jakie sankcje zostaną wyciągnięte wobec osób ,które nie dopełniły obowiązków słuzbowych i podanie do publicznej wiadomości.Na pewno tego przypilnujemy.

  5. Avatar

    Ddd

    20 marca 2025 godzina 16:59

    Ale sobie Bochniacy wybrali władze

  6. Avatar

    Lilka

    20 marca 2025 godzina 17:07

    Zgodnie z wykazem zamieszczonym na BIP, ten wydział zatrudnia 18 pracowników i trzech dyrektorów. Wychodzi na to, że poczucie odpowiedzialności za to zadanie rozmyło się pomiędzy licznej dyrekcji? Nikt nie poczuwał się do dopilnowania tematu? Z powodu nieobecności szeregowego pracownika, przełożeni nie zadbali o przesunięcie zadania na inną osobę? Z wyjaśnień zastępcy burmistrza wynika, że zadanie to powierzono firmie zewnętrznej – za dodatkowe 9 tyś zł !!! – swoją drogą ciekawe kiedy, może dzień przed terminem końcowym ?. Idąc dalej, mam rozumieć, że niedysponowany pracownik jest jedyną osobą w wydziale zatrudniającym taką rzeszę urzędników, kompetentną do przygotowania dokumentacji ? Jak to możliwe ????? Kolejne pytanie narzucające się po analizie sytuacji, to czy osoba zlecająca przygotowanie wniosku firmie zewnętrznej, nie pokusiła się o monitorowanie postępu w jego przygotowaniu mimo kurczącego się terminu do wysyłki ? Kierownictwo się nie popisało, kolokwialnie mówiąc mam wrażenie że olano sprawę … Żenujące jest obarczanie odpowiedzialnością pracownika, który po dłuższej nieobecności, zaraz po powrocie do pracy – w dniu upływu terminu, miał zapoznać się z nieznaną sobie dotychczas dokumentacją, wyłapać w niej braki, dokonać poprawek i to wszystko pod presją czasu … A podobno Pan Kanclerz vel Sekretarz został ściągnięty do Bochni żeby usprawnić funkcjonowanie urzędu … no to się popisał… Jako mieszkanka, która oddała swój głos na obecną władze miasta, czuje się zażenowana …. Stało się, trudno, trzeba udźwignąć ciężar odpowiedzialności i przyznać się do błędu a nie szukać kozła ofiarnego i wskazywać nie wiadomo skąd wzięte usprawiedliwienia.

    • Avatar

      Anonim

      21 marca 2025 godzina 07:49

      Wszyscy do zwolnienia

  7. Avatar

    Ula

    20 marca 2025 godzina 17:45

    A co robił kogucik?

    • Avatar

      mieszkaniec

      21 marca 2025 godzina 13:49

      poru….. i ucikł 😀

  8. Avatar

    Anarchia

    20 marca 2025 godzina 18:13

    Czy ktoś w ogóle nad tym panuje ? chyba nie

  9. Avatar

    Zegarek

    20 marca 2025 godzina 19:22

    Pół roku mieli i nie zdążyli.

  10. Avatar

    Pan

    20 marca 2025 godzina 19:25

    Pach powinien odejść z naszego miasta i przestać błaznować . Ta trójca podczas sesji nie umie odpowiedzieć na żadne pytanie . Takiej błazenady jeszcze nie było

  11. Avatar

    To nie ja, to oni

    20 marca 2025 godzina 19:32

    Te wszystkie tłumaczenia są bzdurne. Pach nie powinien przyjść rano do pracownika, który był na L4, tylko mieć gotowy i wysłany wniosek 2 tygodnie wcześniej. Mamak- super dyrektor połączonych wydziałów- ma niezłą wtopę. Może na powrót zajmie się urzędowym kotem i inwestycjami pt. buda dla kota? I oczywiście ta pani co to ma różne kłopoty a jednoosobowo odpowiada za miasto przede wszystkim ponosi winę. Rewizyjna. Może wy postawicie wniosek o referendum jak Sobas i Balicki się boją? Takich jaj jeszcze w Bochni nie było!

  12. Avatar

    Obserwator

    20 marca 2025 godzina 20:46

    Osiemnaście etatów to niemało kosztuje, gdyby tak zostały trzy i
    Kierownik w osobie pracownika który teraz niby dał ciała bo wychodzi na to że tylko on ma kompetencje do przygotowania
    wniosków inni to tylko przystawka bo gdzie upchać leniwych nierobów jak tylko w urzędzie.
    To na pewno byłoby sprawniej i na pewno nikt by nie poszedł na L4 . Większa kasa dla czterech osób i zawsze zdążą. I rozliczać łatwiej
    Niż osiemnastu bo wiadomo kto za co odpowiada.

  13. Avatar

    Mieszkaniec

    20 marca 2025 godzina 22:36

    Rzezawa nie płacze, Rzezawa zbiera kasę na kanalizację….

  14. Avatar

    Gminny

    21 marca 2025 godzina 02:38

    Widać że w mieście Pan przewodniczący rady oraz komisja rewizyjna mają coś do powiedzenia.Natomiast w Gminie Bochnia nie ma tematu.

  15. Avatar

    obserwatorzy

    21 marca 2025 godzina 10:32

    Wczorajsze „sadzenie kwiatów’….skierowane na lansowanie się na fotkach… Tymczasem ,kamery na rynku pokazały mieszkańcom cały proces tej szumnie zapowiadanej „inwestycji w piękno Rynku”…..W tym celu ,tłumy sądziły kwiaty ,a Burmistrz swoją obecnością podniosła prestiż „uśmiechniętej Bochni”

  16. Avatar

    Żenada

    21 marca 2025 godzina 12:51

    Jak można tak kpić z
    Mieszkańców i poprostu sadzić jakieś badyle, a kasa przepada i nie wiadomo dlaczego. I nie ma winnych . To trio nawet na zwykłych pracowników urzędu się nie nadaje . Referendum musi być

  17. Avatar

    Karpacz

    21 marca 2025 godzina 12:55

    Zamiast do Karpacza proponuję jechać obecnej władzy na szkolenie w sprawie pozyskiwani środków zewnętrznych. Bo na razie jest to dno!

    • Avatar

      Gość P

      23 marca 2025 godzina 07:41

      Wydział a w nim Komórka zajmująca się pozyskiwanie środków, da radę, jeżeli beda rzetelnie wyznaczone: Strategia, Perspektywa, Harmonogram i przyjęta (przez RM❗) Uchwała o opłacie adiencjackiej – skorygowane, przygotowane i realizowana rzetelnie ➖ nie w myśl po-trzeb Członków Organów GMB lecz dla Zrównoważonego Rozwoju Społecznego i Gospodarczego GMB z uszanowaniem dobrze po-jetego Inetersu Mieszkancow jako Stron i Interesariuszy czego w Naszym Miescie, w dużym stopniu brakuje…

  18. Avatar

    Prezes

    24 marca 2025 godzina 10:31

    No to mamy ten chocholi taniec, który obiecał Kogucik po powrocie do miasta.
    Słuchaj pan, panie koguciku Urynowiczu.
    Pakuj pan te swoje zabawki i znikaj z tego miasta. Te smutne teksty o swojej żekomej chorobie, zostaw pan na inną okazję.
    Przyznaj się człowieku, że nie wytrzymałeś cośnienia, po ciężkiej krytyce i się „rozchorowałeś”. Jesteś pan żałosnym (…), który oszukał w tym mieście wszystkich. Tak żeś człowieku straszył, że w tym ” miasteczku” to nie masz co robić.
    Masz wyższe cele. Uczelnie, dygnitarze, dyplomy i stanowisko Rektora uczelni.
    Chłopie, ciebie to i na stanowisko Woźnego, by już nikt nie zatrudnił w Krakowie.
    Nowak Cię przyprowadził i powinieneś mu płacić, że Ci takie stanowisko załatwił. Obydwaj jesteście żałośni. Jeden wart drugiego.
    Jesteś pan pierwszą osobą, które powinna z hukiemwylecieć z tej roboty.
    Rock’n rola, to Ty sobie w domu z żoną chłopie potańcz, a nie tutaj będziesz na FB takie gadki wstawiał pokurczu.
    Oj wierzę w sprawiedliwość i wierzę mocno w to, że już niebawem służby w tym kraju wezmą się za Wasze śmierdzące dupska.
    Nowak przestanie w końcu biegać i straszyć wszystkich pozwami za zniesławienie.
    Zarówno Ty mały człowieku jak i Nowak tak straszyliście prokuraturą pewne osoby.
    I gdzie te pozwy?
    Jesteście obaj przerażeni tym, co Was może spotkać i chowacie się jak szczury za innymi. Ale i ci inni też już mają Was pomału szczerze dość. Toniecie. Pomału, ale tonięcie i jesteście bliżej niż dalej swojego upadku.
    Oddasz wszystkie wyłudzone z Urzędu Miasta Bochni pieniądze nierobie.
    Przez 6 miesięcy nie zrobiłeś pan zupełnie NIC dla mieszkańców Bochni.
    Jeżeli za takie pieniądze, po pół roku symulowania, że się coś robi w pracy dla Mieszkańców miasta, jedynym namacalnym dowodem tego „zaangażowania” jest przygotowanie jakiegoś nowego schematu z podziałem wydziałów w UM, to chyba każdy mieszkaniec z niedużym doświadczeniem w pracy z Samorządem, by coś takiego zrobił na kolanie w tydzień. A ty wyciągnąłeś z kasy miasta 90.000 zł za coś tak banalnego.
    Szczerze Ci człowieczku powiem, że w prywatnej firmie za coś takiego byś wyleciał na kopach na drugi dzień.
    Tak wygląda życie, o którym Ty akurat nie masz zielonego pojęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

- REKLAMA -
Góra