Rada Miasta w Bochni uchwaliła dziś nowe stawki za odbiór śmieci. Za jej przyjęciem opowiedziało się 17 radnych, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, dwóch radnych było nieobecnych.
Radni przyjęli także:
- regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Bochnia;
- wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości;
Zanim doszło do głosowania został odczytany wniosek radnych Jerzego Lysego (nie był obecny na sesji) i Janusza Możdżenia o ściągnięcie z porządku obrad punktów dotyczących odbioru śmieci:
Dlaczego chcieli przesunięcia głosowania? (pełna treść wniosku)
- W postępowaniu zgodnym z Ustawą o zamówieniach publicznych samorząd Gminy Miasta Bochnia wyłonił Wykonawcę / Konsorcjum : BZUK – EKOMBUD/, z którym burmistrz podpisał umowę na odbiór odpadów komunalnych na terenie całego miasta Bochnia. Umowa ta nadal jest aktualna i obowiązuje aż do końca 2020 roku .
- W momencie podpisywania umowy oferentom był znany harmonogram oraz wielkość spodziewanych podwyżek opłat środowiskowych i wynikających stąd opłat za przyjmowanie odpadów na tzw. RIPOK-i. Tak więc Oferent czyli obecny Wykonawca nie może twierdzić, jakoby został zaskoczony zwyżką kosztów, które musi ponosić po kilku miesiącach obowiązywania umowy. Przy zawieraniu umowy miał tego pełną świadomość.
- W przypadku, gdyby jednak samorząd uznał,że istnieją prawne przesłanki, aby spółce komunalnej BZUK pokryć ewentualne straty (gdyby do takich doszło na koniec roku obrachunkowego), to zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych samorząd gminy może dokapitalizować swoją spółkę ze środków własnych.
- Jednocześnie chcemy wyraźnie podkreślić, że dokapitalizowanie nie jest dopłatą do śmieci . Ale zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska z dn.25.09.2019r (jako odpowiedzią na interpelację poselską nr 33395 z 20.08.2019) brak jest podstaw zakazujących gminom nawet bezpośredniego dopłacania do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Natomiast zgodnie z wyrokiem WSA w Białymstoku z dn. 6.11.2013 (sygn. SA /Bk 127/13) opłata zbierana od mieszkańców przez gminę za odbiór odpadów nie powinna być źródłem dodatkowego zysku dla gminy.
- Wobec stosunkowo wysokich aktualnych „opłat śmieciowych” dalsze ich podnoszenie do poziomu 24 zł na 1 mieszkańca miesięcznie jest prawnie nieuzasadniona a społecznie – bardzo szkodliwe.
Wniosek ten jednak nie został przyjęty.
A ile za odbiór śmieci płacą mieszkańcy okolicznych gmin?
- gm. Bochnia: 25 zł (segregowane), 50 zł (zmieszane)
- gm. Rzezawa 18-20 zł (segregowane), 40 zł (zmieszane)
- gm. Żegocina 18 zł (segregowane), 36 zł (zmieszane)
- gm. Łapanów 16,5 zł (segregowane), 33 zł (zmieszane)
- gm. Nowy Wiśnicz 16 zł (segregowane), 32 zł (zmieszane)
- gm. Drwinia 16 zł (segregowane), 32 zł (zmieszane)
- Gm. Lipnica Murowana 15 zł (segregowane), 30 zł (zmieszane).
- Gm. Trzciana 15 zł (segregowane), 30 zł (zmieszane).
